English | جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

اجرای عملیات تجهیز و نوسازی در بیش از ۲۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان سمنان

مدیرآب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خبر داد:

اجرای عملیات تجهیز و نوسازی در بیش از ۲۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان سمنان

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از اجرای عملیات تجهیز و نوسازی در اراضی کشاورزی این استان خبر داد و گفت: میزان اجرای عملیات تسطیح نسبی و اساسی در اراضی استان از ابتدا تا پایان سال ۹۵  به میزان ۲۹‌هزار و ۸۰۰ هکتار بوده است..

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، حسین شاهینی اظهار داشت: در حال حاضر از حدود ۷۱هزار هکتار از اراضی استان به میزان ۲۹ هزار و ۸۰۰ هکتارعملیات تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی انجام شده و حدود ۴۱هزار هکتار دیگر آن باقی مانده است که طی برنامه ششم توسعه اجرای عملیات آن پیش بینی گردیده است..

وی گفت: طرح تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی شامل تسطیح نسبی، تسطیح اساسی و احداث جاده بین مزارع است که هر یک از این عملیات‌ها بسته به نوع نیاز در اراضی کشاورزی استان سمنان انجام می‌شود.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اضافه کرد: به عنوان مثال طرح‌های تسطیح اساسی (تسطیح لیزری)تنها در اراضی زیرسدهای مخزنی و بندهای انحرافی دامغان،گرمسار و آرادان صورت می‌گیرد .

شاهینی گفت: در این نوع تسطیح تمامی عملیات هموارسازی با دقت و سرعت بالا و بعد از عملیات نقشه برداری به کمک سیستم لیزر انجام می‌گیرد.

وی درباره اجرای عملیات تسطیح نسبی در اراضی نیز گفت: این عملیات بدون انجام نقشه برداری بوده و تنها با توجه به مهارت راننده عملیات صاف کردن زمین و از طریق دستگاه‌هایی مانند «اسکریپر» و «گریدر» انجام می‌شود.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان احداث جاده بین مزارع را از دیگر فعالیت‌های این سازمان در راستای عملیات تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی دانست و گفت: احداث جاده بین مزارع زیربنای لازم مهندسی اجتماعی برای سهولت فعالیت های کشاورزی و تولید بیشتر را در اراضی فراهم می‌کند.

شاهینی با اشاره به اجرای عملیات احداث جاده بین مزارع در سطح اراضی استان سمنان گفت: از ابتدا تا پایان سال ۹۵ میزان ۸۵۵ کیلومتر از عملیات احداث جاده بین مزارع به انجام رسیده و پیش بینی می شود مابقی عملیات به طول ۱۴۷۰ کیلومتر در برنامه ششم توسعه انجام پذیرد.

مسئول تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان نیز درباره اجرای طرح تسطیح در سطح اراضی استان گفت: تسطیح زمین عبارت است از ایجاد تغییرات توپوگرافی در جهت اصلاح شیب سطحی زمین، طبق یک طرح معین به صورتی که با شیب جدید،عملیات آبیاری با سهولت،سریع، یکنواخت و بهترین نحو انجام پذیرد.

عبدالله دامغانیان افزود: این طرح با هدف یکپارچه سازی و تسطیح اراضی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اثرات مضر تلفات آب مانند فرسایش خاک ، کاهش محصولات کشاورزی و نیز برخی عوامل پایین بودن بازده آب آبیاری مانند ناهمواری اراضی زراعی به دلیل عدم تسطیح دقیق اراضی فرآیند ناهمواری در ناهماهنگی رشد گیاه به برخی از فواید اجرای عملیات تسطیح در سطح اراضی اشاره کرد و گفت: از جمله مزایای تسطیح اراضی ،کشاورزی می توان به یکنواختی عمق آبیاری ، کاهش زمان آبیاری ، افزایش کیفی عملیات زراعی ، کاهش نیروی لازم ، افزایش سطح زیر کشت و افزایش عملکرد اشاره کرد .

مسئول تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی سازمان گفت: با توجه به کمبود منابع آبی در استان اجرای عملیات تسطیح اراضی می‌تواند گامی مهم در راستای صرفه جویی آب باشد.

دامغانیان با اشاره به حمایت های سازمان جهاد کشاورزی استان در این زمینه گفت: ۱۵ درصد اعتبار لازم برای اجرای عملیات تسطیح نسبی و اساسی در اراضی به صورت خودیاری و از سوی کشاورزان تأمین و مابقی آن نیز از سوی سازمان پرداخت می‌شود و مضافا بر اینکه صد درصد اعتبار عملیات پروژه جاده های بین مزارع استان از طریق سازمان تامین می گردد.

طراحی سایت توسط فراکارانت