English | جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

افزایش خرید تضمینی گندم به رغم کاهش بارندگی در سال زراعی جاری/تلفیق خاک ورزی و آبیاری نوین کلید بهره وری آب کشاورزی است

افزایش خرید تضمینی گندم به رغم کاهش بارندگی در سال زراعی جاری/تلفیق خاک ورزی و آبیاری نوین کلید بهره وری آب کشاورزی است
۱۳۹۷/۰۶/۱۷

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: به رغم بارندگی ۱۶۶ میلی متری در کشور در سایه بهره وری امسال خرید تضمینی گندم بیش از سال های گذشته بوده و ما هیچ نگران امنیت تولید این محصول نیستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، عباس کشاورز امروز در ششمین گردهمایی سراسری کشت محصولات زراعی ۹۸-۹۷ با بیان این که امسال در زمینه تامین امینت غذایی کشور به هدف مان رسیده ایم، گفت: تولید گندم به عنوان مهمترین کالای استراتژیک در وضعیت خوبی قرار دارد و این محصول ۴۸ درصد سطح زیر کشت سالیانه محصولات زراعی به جز برنج و یونجه را دارد.

وی به تولید دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن شکر در سال زراعی جاری به رغم کاهش بارندگی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: با این میزان تولید رکورد تاریخی در صنعت قند و شکر رقم خورد و ما در آستانه خود اتکایی شکر قرار داریم.

کشاورز ابراز امیدواری کرد که واردات شکر در آینده نزدیک به صفر برسد.

وی بهره وری را عامل افزایش تولید گندم و شکر دانست و تصریح کرد: امسال با ۱۳۱ هزار هکتار اراضی زیر کشت، ۸ میلیون تن چغندر در کشور تولید شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: بهره وری آب، کلید پایداری کشاورزی و راهکار برون رفت از مسایل کم آبی در کشور است.

وی گفت: با تلفیق روش های خاک ورزی و سیستم های نوین آبیاری به ویژه آبیاری میکرو و زیر سطحی، می توان عملکرد تولید را افزایش داد به طوری که به ازای هر متر مکعب آب چهار کیلو گرم گندم تولید کرد.

کشاورز با بیان این که برنامه تولید و عملکرد محصولات زراعی سال ۹۸-۹۷ بر اساس تقاضا و آب تدوین شده است، از ساز مان های جهاد کشاورزی استان های کشور خواست به این برنامه وفادار بمانند و برای تحقق کامل آن تلاش کنند.

وی درباره تولید بذر در کشور اذعان داشت: وضعیت تولید بذر نسبت به سال های گذشته بهتر شده که مرهون سیاست های وزارت جهاد کشاورزی و مشارکت بیشتر بخش خصوصی است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که امسال بیشترین میزان بذر گندم در کشور تولید شده که باید مصرف شود، گفت: در تولید بذر گواهی شده مادری شرایط خوبی داریم، اما رفتار تولید کنندگان باید همگام با تولید باشد، زیرا گزارش ها نشان می دهد که سهم بذر گندم آبی در پنج سال گذشته باید به ۶۵ درصد می رسید که این امر محقق نشده است.

وی افزود: در بعضی استان ها مانند خراسان شمالی، خراسان جنوبی، اردبیل، همدان، سیستان و بلوچستان با برنامه و سهم بذر مصرفی گندم آبی فاصله دارند.

کشاورزی ادامه داد: ما در مورد استفاده از ارقام گندم آبی ۴۵ درصد برنامه را در چهار سال گذشته محقق کرده ایم ضمن آن که ارقام معرفی شده هنوز پاسخگوی نیازها و انتظارات کشاورزان نیست و بخش تحقیقات کشاورزی در این زمینه باید تلاش بیشتری انجام دهد.

وی عدم پرداخت به موقع یارانه بذر، پایین بودن تنوع ارقام، ضعف شدید بخش خصوصی در تحقیقات، تولید ارقام جدید، تامین نشدن منابع اعتبارای سهم دولت برای صندوق بذر گندم و جو و کمبود سرمایه کافی شرکت ها را از موانع و محور های تولید بذر در کشور برشمرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره تولید سبزی و صیفی اعلام کرد: در پنج سال آینده هیچ محصول سبزی و صیفی به جز سیب زمینی نباید بدون نشا و مالچ و بدون آبیاری میکرو تولید شود و بخش عمده این محصولات حتی هندوانه و خربزه باید در محیط گلخانه کشت شود.

وی افزود: در زمینه اضافه تولید سبزی و صیفی است و از این رو استان ها باید برنامه و الگوی کشت تهیه شده در این زمینه را رعایت کنند.

کشاورز با بیان این که هفت استان کشور به برنامه های مربوط به الگوی کشت و عملکرد دانه کلزا عمل کرده اند، اذعان داشت: سایر استان ها کمتر از۴۰ درصد اهداف تولید این محصول را محقق کرده اند.

وی درباره تولیدات دیم نیز گفت: حدود چهار یا پنج محصول دیم مانند غلات (گندم و جو) ، حبوبات (عدس، نخود یا باقلا)، علوفه، دانه های روغنی و حتی سبزی و صیفی باید داشته باشیم.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: در کشت دیم گاوآهن و دیسک سنگین باید ممنوع شود و تمام کشت دیم به منظور استفاده از آب باران نیز در پاییز صورت گیرد.

وی در عین حال بر رعایت عمق کشت در اراضی دیم تاکید کرد و افزود: رعایت عمق کشت توفیقات زیادی به همراه داشته است.

کشاورز از تدوین طرح جامع برنج خبر داد و تصریح کرد: بهره وری در شمال، افزایش علمکرد، جایگزین ارقام، ایجاد ۲۰۰ هزار هکتار زمین برای کشت دوم به منظور افزایش درآمد کشاورزان از اهداف این طرح به شمار می رود.

وی درباره طرح الگوی کشت گفت: الگوی کشت بر مبنای تقاضا و آب و بر اساس تناسب تهیه شده است.

کشاورز با اشاره به تدوین سندی از سوی موسسه تحقیقات خاک و آب، اذعان داشت: اصل این سند بر مبنای تقویت امنیت غذایی، پایداری کشاورزی و افزایش درآمد کشاورزان است و ما با ید بر اساس این سند درباره الگوی کشت تصمیم بگیریم.

وی درباره پروژه مشترک ایران و موسسه بین المللی ایکاردا تصریح کرد: بر اساس هدف این پروژه، ظرف پنج سال ۲۵ درصد تولیدات دیم کشور باید افزایش یابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: تولیدات دیم کشور با استفاده از روش های علمی و جدید باید از نوسانات اقلیمی نجات پیدا کند.

وی بر استفاده از ظرفیت های بین المللی مانند موسسه تحقیقات ایکاردا برای سرعت بخشیدن و نظم دادن و پیشبرد کارها تاکید کرد.

کشاورز درباره جذب اعتبارات مکانیزاسیون کشاورزی اذعان داشت: چند استان کشور مانند تهران، کرمان، مازندارن در جذب خط اعتباری توسعه مکانیزاسیون کشاورزی عالی عمل کردند و بالای ۱۰۰ درصد اعتبارات را جذب کردند، اما برخی استان ها به رغم بارندگی خوبی که داشته اند ۲۰ تا ۴۰ درصد جذب اعتبارات داشته اند.

وی افزود: توسعه مکانیزاسیون در تولید، هزینه و بهبود خاک موثر است و ما در برنامه ششم توسعه باید میزان ضایعات محصولات کشاورزی در مرحله تولید را به حداقل برسانیم.

کشاورز درباره مصرف کود نیز گفت: مصرف کم کود موجب کاهش عملکرد تولید می شود و در کشور ما با کم مصرفی کود مواجه هستیم.

وی ادامه داد: در مزارع گندم، برنج، جو و حبوبات، مصرف کود قابل قبول نیست و کود باید به طور بهینه مصرف شود.

طراحی سایت توسط فراکارانت