English | جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

افزایش قابل توجه خرید تضمینی گندم در استان سمنان؛ گندم موردنیاز برای استفاده در نانوایی‌های در خود استان سمنان تولید شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به افزایش قابل توجه خرید تضمینی گندم در استان سمنان، ضمن قدردانی از همه فعالان در زمینه خرید تضمینی گندم گفت: باید به‌صورت ویژه از گندم کاران استان سمنان برای این همت در افزایش تولید و استقبال از طرح خرید تضمینی گندم قدردانی کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، محمدرضا قاسمی در نشستی با مدیران این سازمان در زمینه کشت پاییزه اظهار داشت: کشاورزان تأمین‌کننده نیازهای غذایی جامعه هستند و امنیت غذایی را برای جامعه فراهم می‌آورند.

وی خاطرنشان کرد: آمار افزایش خرید گندم از کشاورزان در مراکز دولتی سطح کشور به‌صورت میانگین چیزی در حدود ۵۴ درصد بوده است و این آمار در استان سمنان نیز با افزایش ۵۰ درصدی به بیش از ۶۴ هزار تن رسیده است و این نشان از استقبال کشاورزان استان سمنان از طرح خرید تضمینی گندم با توجه به افزایش قیمت خرید آن توسط دولت دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان تصریح کرد: نکته مهم درباره بحث تأمین غلات، تداوم افزایش تولید گندم و دیگر غلات در استان سمنان است که باید با برنامه‌ریزی مناسب این سیاست پیگیری شود.

قاسمی افزود: در این زمینه خودکفایی در تأمین نیازهای استان سمنان به آرد در حوزه تولید گندم هدف‌گذاری شده است و باید گندم موردنیاز برای استفاده در نانوایی‌های استان سمنان در خود استان تولید شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به آزادسازی نرخ گندم و آرد مورد مصرف واحدهای نانوایی و واحدهای صنفی مربوطه، شاید خودکفایی در تولید این محصول را بتوان با هدف‌گذاری صحیح و برنامه‌ریزی اصولی محقق کرد و در این زمینه انتظار می‌رود در حوزه عملکرد تولید گندم در واحد سطح شاهد افزایش تولید این محصول در استان سمنان باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به ابلاغیه جدید وزیر جهاد کشاورزی درباره کشت کلزا بر لزوم توجه هر چه بیشتر به اجرای این دستورالعمل و افزایش تولید این محصول در کشت پاییزه تأکید کرد.

قاسمی با اشاره به تعهدات دو ماهه نهاده‌های تولیدات کشاورزی هم در خصوص بذر و هم در خصوص کود گفت: نهاده‌های تولید در حوزه کشاورزی باید به‌موقع انجام شود و باید به‌صورت جدی پیگیری شود.وی تصریح کرد:تامین و تدارک به موقع و توزیع بذر با در نظر گرفتن توزیع مناسب در سراسر جغرافیای استان مورد تأکید است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: باید زمینه نقش‌آفرینی برای اتحادیه‌های مربوطه که امکان تأمین مالی در راستای توزیع نهاده‌های تولید در بخش کشاورزی را در استان سمنان دارند؛ فراهم شود.

قاسمی تصریح کرد: برخی مناطق استان سمنان ظرفیت بسیار مناسبی برای تولید بذر موردنیاز برای کشت کلزا در خود استان دارد؛ بنابراین باید برنامه‌ریزی شود تا در سال‌های آینده در تولید بذر موردنیاز نیز استان سمنان به خودکفایی برسد.

وی با تأکید بر لزوم توجه به بحث تناوب کشت در اراضی غلات استان سمنان خاطرنشان کرد: کشت متناوب غلات با دانه‌های روغنی به‌ویژه کلزا حتی با محصولات جالیزی و نباتات علوفه‌ای تأثیر زیادی در کاهش آفات و بیماری‌ها و افزایش راندمان و عملکرد تولید محصولات در این اراضی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد: در زمینه بهره‌وری در مصرف آب باید به سمتی برویم که هزینه ناشی از اجرای شیوه‌های نوین آبیاری از طریق افزایش میزان تولید محصولات کشاورزی در واحد سطح و کاهش هزینه‌های تولید تأمین شود.

قاسمی گفت: باید از طریق اقدامات آموزشی، ترویجی و اقناعی برنامه‌ریزی‌ها لازم برای توسعه آبیاری به روش‌های نوین در اراضی کشاورزی استان سمنان صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه در طرح جهش تولید، باید در تأمین بذر، ادوات و ماشین‌آلات موردنیاز تلاش‌های لازم صورت پذیرد تصریح کرد: اجرای این طرح در کالپوش مدنظر قرار گرفته است و باید خروجی آن را پس از اجرای طرح به‌صورت محسوس مشاهده کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان بر لزوم اجرای برنامه‌های آموزشی و ترویجی، مزارع الگویی و مقایسه ارقام مختلف به‌صورت جدی‌تر تأکید کرد و گفت: با اجرای این مهم نیاز است تا بهره‌برداران از نتایج مقایسه ارقام مختلف در مزارع الگویی برای انتخاب گونه کشت خود استفاده کنند.

قاسمی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای تأمین و تدارک سوخت پیگیری‌های لازم در حال اجرا است.

وی بر حضور جدی‌تر کارشناسان در پهنه‌های کشاورزی تأکید کرد و گفت: برنامه حضور هرچه بیشتر محققان معین در اراضی کشاورزی هم برای سال زراعی جدید باید مدنظر قرار گیرد.

طراحی سایت توسط فراکارانت