English | پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

افزایش ۷ برابری تولید چغندرقند پاییزه در کشور

افزایش ۷ برابری تولید چغندرقند پاییزه در کشور
۱۳۹۷/۰۶/۱۷
مجری طرح چغندرقند وزارت جهادکشاورزی با اشاره به تولید بیش از ۸ میلیون تن چغندر قند در کشور گفت: تولید چغندر پاییزه نسبت به گذشته ۷ برابر افزایش یافته است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مهندس علیرضا یزدانی در ششمین گردهمایی سراسری کشت محصولات زراعی (سال زراعی ۹۸-۹۷) اظهار داشت: در چهار سال گذشته در کشت پاییزه چغندر قند، عملکرد این محصول در واحد سطح از حدود ۴۸ تن در هر هکتار به ۷۰ تن در هر هکتار رسیده که افزایش قابل توجهی است.
وی اضافه کرد: در کشت بهاره چغندر قند نیز به ظرفیت عملکرد ۵۶ تن دست یافته‌ایم.
این مسوول گفت: در بحث تولید شکر در کشور توفیقات خوبی در سال ۹۶ محقق شده که حاصل تلاش کشاورزان و حمایت‌های وزارت جهاد کشاورزی و صنعت قند به عنوان تکمیل کننده زنجیره تولید است.
مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی، از تولید حدود ۸۷۰ هزار تن شکر نیشکری در کشور خبر داد و گفت: در اجرای طرح افزایش ضریب خوداتکایی شکر، برنامه‌های متعددی از سوی وزارت جهاد کشاورزی دیده شده است.
وی افزود: توسعه کشت پاییزه چغندرقند در ۴ سال گذشته تنها در استان خوزستان که تولید اقتصادی در کشت چغندر قند پاییزه دارد، به ۱۱ استان کشور از جمله اردبیل، گلستان، بوشهر، فارس، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و کرمانشاه تسری یافته است.
یزدانی، ورود چغندرقند در تناوب با نیشکر در استان خوزستان را افتخاری برای این استان عنوان و خاطرنشان کرد: استان خوزستان در تولید شکر با تولید حدود یک میلیون تن شکر نیشکری و چغندر پاییزه مقام برتر در کشور را دارد.
به گفته وی، طرح دو منظوره کردن کارخانه‌های نیشکری به صورت جدی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد که امیدواریم با پیگیری‌های مسوولان تحقق یابد.
مجری طرح چغندرقند کشور، از کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری از آب با کشت نشایی چغندرقند در کشور خبر داد و گفت: تحقیقات ۴۰ ساله در کشور نشان می‌دهد، بحث کشت نشایی چغندر قند در کشور وجود داشته اما با جدی شدن بحران آب، توسعه کشت نشایی چغندر قند در استان‌ها بیش از پیش حائز اهمیت است.
این مسوول با بیان این که روش ریشه لخت چغندر قند شیوه‌ای جدید در کشت چغندر قند عنوان کرد و گفت: این روش برای نخستین بار در جهان توسط موسسه تحقیقات چغندرقند کشور معرفی شده و به سایر نقاط کشور تسری می‌یابد.
وی با بیان این که مکانیزاسیون این تکنیک در خارج از کشور شناسایی و به کشور وارد شد و ظرف ۶ ماه بازمهندسی شده و در کشت چغندقند کشور استفاده شده است، اظهار امیدواری کرد: مرکز توسعه مکانیزاسیون کشور عنایت ویژه‌ای در توسعه کشت چغندرقندر داشته باشند.
یزدانی به کشت متراکم چغندر قند در کشور اشاره کرد و گفت: در کشت متراکم چغندرقند با افزایش تعداد بوته در واحد سطح به حدود ۱۳۰ هزار بوته، توانستیم همزمان با استفاده از آبیاری تیپ، بهره‌وری آب راافزایش دهیم.
وی با بیان این که با ورود تکنولوژی جدید امیدواریم زراعت چغندرقند با توجه به این که این گیاه صنعتی و بسیار مکانیزه‌پذیر است، افزایش یابد، گفت: طی شش ماه گذشته دو دستگاه کمباین جدید برداشت چغندرقند به ناوگان کمباین‌های چغندرقند کشور اضافه شده است که انتظار می‌رود با استمرار اعتبارات لازم بتوانیم پاسخگوی نیازهای این بخش باشیم.
مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی از ابلاغ برنامه کشت چغندرقند به استان‌ها خبر داد و گفت: امیدواریم با پیش‌بینی برنامه کشت پاییزه امسال، حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن چغندرقند در کشور تولید شود.
وی افزود: همزمان برنامه کشت نشایی و آبیاری میکرو و کشت متراکم برای کشت بهاره به سطح استان‌ها ابلاغ خواهد شد.
یزدانی با اشاره به تخصیص اعتبارات خوب در سال گذشته گفت: با استفاده از اعتبارات تخصیصی و استفاده از روش‌های جدید در کشت چغندر قند می‌توان صرفه‌جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب و کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی در مصرف بذر داشته باشیم که امیدواریم به این اهداف دست یابیم.
بعد از صحبت‌های وزیر جهاد کشاورزی برگزیدگان بخش کشاورزی با حضور مهندس کشاورز، شریعتمدار، وزیر و بخشنده انجام شد و برگزیدگان لوح تقدیر دریافت کردند.

طراحی سایت توسط فراکارانت