English | پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

امضای تفاهم نامه همکاری برای اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در استان لرستان

امضای تفاهم نامه همکاری برای اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در استان لرستان
۱۳۹۷/۰۵/۱۵

خلیل آقایی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در راستای حفظ، احیاء، توسعه و بهره برداری مناسب و پایدار از منابع طبیعی استان لرستان با موسی خادمی استاندار لرستان در زمینه آبخیزداری، کنترل فرسایش، مدیریت رسوب و آبخوانداری تفاهم نامه همکاری امضاء کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از سازمان جنگل ها،این تفاهم نامه مشترک روز دوشنبه توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و استاندار لرستان به امضا رسید که در این جلسه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان و جمعی از مدیران ستادی و استانی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور منعقد شد.

از جمله تعهدات استانداری لرستان در این تفاهم نامه می‌توان به ایجاد هماهنگی و همکاری مجموعه دستگاه های دولتی و غیردولتی استان در تحقق اهداف تفاهم نامه اشاره کرد.

در حاشیه امضاء تفاهم نامه خلیل آقایی بر تقویت و اهمیت پروژه های آبخیزداری تأکید کرد و افزود: قصد ما از اجرای طرح های آبخیزداری حفظ خاک، جلوگیری از هدر رفت آب، ایجاد پوشش گیاهی، تغذیه سفره های زیرزمینی و توسعه کشاورزی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: مقام معظم رهبری، آبخیزداری را به عنوان یکی از اولویت های مهم کشور مورد عنایت قرار دادند و در همین راستا با اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی را به این امر موافقت کردند که این برای سازمان جنگل ها فرصتی است که بتوانیم با اجرای درست پروژه ها و برنامه ها پاسخی مناسب به این اعتماد دهیم.

آقایی در ادامه با اشاره به اهمیت این موضوع از استانداران درخواست کرد که ضمن نظارت و مشارکت بر اجرای پروژه های آبخیزداری برای پیشبرد این طرحها از نظر معنوی نیز حمایت نمایند.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به انجام عملیات آبخیزداری به صورت مکانیکی و بیومکانیکی خاطر نشان کرد: در مناطقی که بالای ۳۰۰ متر بارندگی وجود دارد تنها با قرق منطقه می‌توان پوشش گیاهی مناسبی ایجاد کرد.

در ادامه، آقایی به نقش مردم در پیشرفت این پروژه ها و اهمیت آن اشاره و افزود: طرح‌ها باید در پایان رضایت مردم را در پی داشته باشند، که ضمن مشارکت مردم در انجام طرح ها و حفظ و نگهداری توسط آنها، باعث اشتغال زایی نیز شود.

وی در پایان سخنانش عنوان کرد: سهم استان لرستان در سال ۹۶ کمتر از ۵ میلیارد تومان بوده است که امسال با رشد چهار و نیم برابری، اعتبار آبخیزداری این استان به ۲۰ میلیارد تومان رسیده است.

در این دیدار استاندار لرستان تنها راه نجات از کم آبی در استان را اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری بر شمرد و اعلام کرد: آبخیزداری در سال های اخیر مغفول واقع شده است که امسال در نظر داریم به خاطر اهمیت بحث آبخیزداری، تغذیه سفره های آب‌های زیرزمینی و جلوگیری از سیل و سیلاب به آن اهمیت بیشتری بدهیم.

موسی خادمی همچنین با مهم توصیف کردن اقدامات آبخیزداری تأکید کرد: ما در صدد انجام یک همکاری مستمر با سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور هستیم و با جدیت هر چه تمام پروژه ها را اجرا خواهیم کرد.

گفتنی است این تفاهم نامه مشتمل بر شش ماده و یک تبصره در سه نسخه تهیه شده و به مدت یک سال اعتبار خواهد داشت.

طراحی سایت توسط فراکارانت