English | شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

انجام پروژه های تحقیقاتی مشترک با مرکز بین المللی سیمیت برای تولید ارقام زراعی

انجام پروژه های تحقیقاتی مشترک با مرکز بین المللی سیمیت برای تولید ارقام زراعی
۱۳۹۷/۰۷/۰۳

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی انجام پروژه مشترک با مرکز بین المللی سیمیت را فرصت خوبی برای تقویت همکاری های بین المللی با موسسه های تحقیقاتی تابعه سازمان دانست و یکی از دلائل همکاری با مرکز سیمیت را تولید ارقام زراعی بیشتر و در اختیار قرار دادن آن به بهره برداران برشمرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌ رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از سازمان تات،دکتر کاظم خاوازی در نشست با دکتر کمالی رئیس دفتر مرکز بین المللی ذرت و گندم (سیمیت) در ایران، افزود: همکاری مشارکتی بین ما، یک ضرورت برای بخش کشاورزی می باشد.

وی با بیان این که سازمان تحقیقات انجام پروزه مشترک با مرکز بین المللی سیمیت را مورد حمایت خود قرار داده ابراز داشت: در این همکاری مسئولان ستاد سازمان نقش هماهنگ کننده کارها را برعهده دارند و ریاست موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر به عنوان نماینده سازمان در بخش زراعت آبی و ریاست موسسه تحقیقات کشاورزی دیم به عنوان نماینده سازمان در بخش زراعت دیم، این همکاری ها را ادامه خواهند داد.

خاوازی با تشریح نقش آموزشی و ترویجی در همکاری ها در پروژه سیمیت گفت: برای اجرایی کردن همکاری ها لازم است برنامه جامع آموزشی ترویجی و برنامه اثربخشی در کنار هم پیش رود.

وی با بیان این که ضرورت دارد نشست های مشترک در ماههای آینده به طور منظم پیگیری شود، ابراز داشت: باید با همیاری یکدیگر این پروژه مهم را به سرانجام برسانیم و کاری با کیفیت مطلوب ارائه نماییم.

دکتر کامبیز بازرگان معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان تات نیز در این نشست با تشریح قراردادی که با مرکز سیمیت منعقد گردیده است آن را در راستای بهره گیری از تجارب بین المللی مفید دانست و افزود: برای دستیابی به افزایش تولید بیشتر ، لازم است مشکلاتی را که برای بهره گیری از ظرفیت های تولید وجود دارد بشناسیم، هم اکنون از منظر عملکرد با پتانسیل های موجود فاصله زیادی داریم و باید مشکلات را با ارائه دستورالعمل ها و راه حل های جدید برای کشاورزان مرتفع نماییم.

در این نشست،دکتر رسول زارع معاون پژوهش و فناوری سازمان تات محور پروژه مشترک را ارتقاء عملکرد دانست و با تشریح این موضوع که باید پروژه های موسسه های تحقیقاتی توسعه یابد، افزایش تعداد فعالیت های تحقیقاتی را مفید ارزیابی نمود و همکاری محققان سازمان در انجام پروژه های مشترک با سازمان های بین المللی سیمیت را بهترین و اثرگذارترین پروژه ها برشمرد که از نظر امتیازات معنوی و ارزیابی عملکرد برای محققان موثر خواهد بود.

در ادامه این نشست،دکتر کمالی رئیس دفتر مرکز بین المللی ذرت و گندم (سیمیت) با ارائه گزارشی از پیشرفت پروژه مشترک ایران – سیمیت مطالبی را درخصوص طرح مقدماتی پروژه طی سال گذشته بیان داشت. وی کار مقدماتی در چهار استان پایلوت را به تفکیک گندم آبی و دیم ارائه نمود و روشهایی را که برای تولید ارقام جدید به نژادی و پیشبرد کشاورزی حفاظتی در نظر گرفته شده، تشریح کرد. دکتر کمالی در سخنان خود به برنامه های آموزشی – ترویجی، مشکلات و محدودیت های پروژه بین الملی اشاره داشت و افزود: دفتر سیمیت با حجم زیادی از کارها و نیروی انسانی محدود خود، بیش از حد توان فعالیت نموده تلاش ما با در نظر گرفتن ارق ملی ادامه می یابد و در نظر است با هرچه در توان داریم کار را پیش بریم.

در این جلسه،دکتر ماهش گاتالا نماینده مرکز بین المللی ذرت و گندم (سیمیت) در سخنان خود با قدردانی از مشارکت سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با مرکز سیمیت، مطالبی را در ارتباط با پروژه مشترک ایران و سیمیت به منظور افزایش عملکرد گندم و بهره وری نظام های زراعی “گندم بنیان” در ایران ارائه داد و برنامه های مرکز در چهار منطقه پایلوت و امکانات و مشکلات پیشرو را تشریح کرد.

دکتر گلکاری رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم نیز در این نشست در گزارش خود به روند انجام آزمایش های به زراعی و به نژادی از سال گذشته اشاره نمود و پروژه ها و طرح های مشترک ملی در این خصوص را تشریح داشت. وی ارائه نوآوری و استفاده از تکنولوژی های جدید در عرصه تولید همانند برنامه های گوشی هوشمند و یا استفاده از بارکد را در برنامه به نژادی یادآور شد و با تشریح بازدیدهایی که از پروژه سیمیت انجام شده، نیاز به تجهیزات و امکانات جدید در زمینه به نژادی و کشاورزی حفاظتی را ضروری برشمرد.

در این جلسه،دکتر نجفیان رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در سخنانی به روند تصویب و پیشرفت کار پروژه مشترک با مرکز سیمیت پرداخت و افزود: برطبق ابلاغ اخیر سازمان تحقیقات فعالیت های نظارتی در بخش زراعت آبی به این موسسه سپرده شده است و تعداد زیادی از همکاران موسسه نیز فعالیت های زیادی در این رابطه انجام داده اند. وی همچنین توضیحاتی را در مورد شکل گیری کمیته هماهنگی و کمیته فنی برای پیشبرد کارها ارائه داد.

دکتر زارع فیض آبادی مشاور سازمان طی سخنانی اظهار نمود : پروژه سیمیت از امسال وارد مرحله اجرا می شود و خوشبختانه کار ها تا به حال پیشرفت خوبی داشته است و امیدواریم با همکاری مرکز سیمیت و دو موسسه اصلاح بذر و موسسه دیم با توجه به اولویت های به نژادی و به زراعی کارها با هماهنگی خوبی پیشرفت نماید.

طراحی سایت توسط فراکارانت