English | جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

با پیگیری‌های جهاد کشاورزی استان سمنان شرکت تعاونی تولیدکنندگان نهال استان سمنان تشکیل شد

با پیگیری‌های جهاد کشاورزی استان سمنان

شرکت تعاونی تولیدکنندگان نهال استان سمنان تشکیل شد

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: شرکت تعاونی تولیدکنندگان نهال استان سمنان با پیگیری‌های جهاد کشاورزی این استان آغاز به کار کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، مهدی قرائیان اظهار داشت: امروز نقش مهم استفاده از نهال‌های مرغوب و مناسب در افزایش میزان تولید محصولات باغی بر کسی پوشیده نیست.

وی با اشاره به روند طولانی دوره سرمایه‌گذاری در حوزه باغات تصریح کرد: بر این اساس انتخاب ارقام نامناسب نهال یا نهال ناسالم و بدون اصالت از سوی کشاورزان و باغداران می‌تواند منجر به کاهش عملکرد تولید محصولات باغی و توسعه عامل آلودگی در سال‌های آینده شده و زیان‌های جبران‌ناپذیری را ه باغداران تحمیل کند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به مشکلات احتمالی استفاده از ارقام بدون اصالت نهال در باغات تأکید کرد: استفاده از ارقام زود گل به‌جای ارقام دیر گل و مقاوم به سرمازدگی، بی‌توجهی به موضوع گرده‌افشانی در انتخاب ارقام مختلف نهال، کشت نهال‌های آلوده به انواع بیماری‌های ویروسی، قارچی و باکتریایی خطرناک ـ که در برخی موارد پس از آلودگی هیچ راه علاج قابل توصیه‌ای ندارد ـ مقدار قابل‌توجهی از عملکرد تولید محصولات باغی را کاهش می‌دهد.

قرائیان عنوان کرد: با توجه به همه این موارد، فرصتی به‌منظور آزمون‌وخطا برای باغداران وجود ندارد و بر این اساس استفاده از نهال‌های مناسب و شناسنامه‌دار به‌عنوان مهم‌ترین الزام باغداری برای افزایش بهره‌وری در تولید محصولات باغی و اقتصادی شدن باغداری ضروری است.

وی با بیان اینکه باغداران در فصل نقل‌وانتقال نهال و توسعه باغات باید توجهی ویژه برای استفاده از نهال‌های استاندارد شناسنامه‌دار داشته باشند گفت: تهیه نهال از مراکز مجاز با مشورت کارشناسان جهاد کشاورزی به‌جای خرید و استفاده از نهال‌های خیابانی و فاقد شناسه و لیبل موضوعی است که باید موردتوجه باغداران در این فصل باشد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه فهرست و مشخصات مراکز مجاز تهیه نهال (نهالستان‌های مجاز) در سراسر کشور از طریق مراکز جهاد کشاورزی قابل دسترسی است؛ به حمایت‌های ویژه دولت برای تهیه نهال‌های مناسب و شناسنامه‌دار از سوی کشاورزان و باغداران اشاره و عنوان کرد: به‌منظور توسعه باغات تجاری و با توجیه اقتصادی، دولت از باغدارانی که نهال‌های شناسنامه‌دار و مناسب را برای توسعه باغات خود تهیه کنند؛ حمایت‌هایی نظیر یارانه تهیه نهال و استفاده از تسهیلات بانکی را در نظر گرفته است.

قرائیان از اعطای تسهیلات بانکی به‌منظور توسعه نهال در روستاها با هدف توسعه طرح‌های اشتغال پایدار روستایی خبر داد و با اشاره به تشکیل شرکت تعاونی نهال کاران استان سمنان تصریح کرد: با پیگیری‌های کمیته نهال استان سمنان و همکاری همه نهال کاران مجاز این استان، نخستین مجمع عمومی این شرکت تعاونی برگزارشده و اعضای هیئت‌مدیره آن نیز انتخاب شدند.

وی تولید مناسب و هدفمند نهال و نیز بهبود وضعیت عرضه و نیز ایجاد زنجیره تولید محصولات باغی را ازجمله اهداف این تشکل ذکر کرد.

طراحی سایت توسط فراکارانت