English | جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

بیش از ۱۴ هزار هکتار از اراضی استان سمنان از قنوات مشروب می‌شوند.

مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: ۱۴ هزار ۱۹۶ هکتار از اراضی استان سمنان از قنوات مشروب می‌شوند.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، حسین شاهینی درباره بازسازی و نوسازی قنوات این استان گفت: تا پایان سال ۹۶ تعداد یک هزار و ۴۹۷ رشته قنات بازسازی و نوسازی شد.
وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته نیز تعداد ۱۳۵ رشته قنات یعنی حدود ۳۶٫۶ کیلومتر قنات با اعتباری بالغ‌بر ۵۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی و ملی مرمت و بازسازی‌شده است.
مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به فعالیت‌های بازسازی و نوسازی قنوات در سال ۹۸ گفت: در شش‌ماهه نخست امسال تعداد ۲۹ رشته قنات یعنی حدود ۱۳ کیلومتر با اعتباری بالغ‌بر ۲۰ میلیارد و ۸۶۴ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی و ملی بازسازی و مرمت‌شده است.
شاهینی به برخی برنامه‌های آینده درباره قنات اشاره کرد و گفت: افزایش سهم اعتبارات قنوات در دستور کار قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: با هدف افزایش بهره‌وری آب کشاورزی در قنوات سامانه نوین آبیاری در اراضی کشاورزی پایین‌دست قنات اجرایی شود.
مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به‌ضرورت تغذیه قنات با استفاده از طرح‌های آبخیزداری گفت: ذخیره‌سازی آب قنات در زمانی که نیاز به آبیاری نیست و در قنواتی که تغذیه قنات‌های دیگر را انجام می‌دهند در دستور کار برنامه‌های آینده این مدیریت قرار دارد.
شاهینی با بیان اینکه بیمه مغنیان پیگیری می‌شود گفت: از تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های سازمان جهاد کشاورزی برای توسعه طرح احیا و مرمت قنوات استفاده می‌شود.

طراحی سایت توسط فراکارانت