English | جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

بیش از ۶۵ هزار تن انار در باغات استان سمنان تولید می‌شود

بیش از ۶۵ هزار تن انار در باغات استان سمنان تولید می‌شود

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه این استان رکوردار عملکرد محصول انار در کشور است افزود: بیش از ۶۵ هزار تن انار در باغات استان سمنان تولید می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، مهدی قرائیان اظهار داشت: در سطح استان سمنان ۵ هزار و ۲۶۳ هکتار باغ انار وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود امسال از این سطح ۶۵ هزار تن محصول انار برداشت شود.

وی با بیان اینکه استان سمنان در بین استان‌های کشور دارای بالاترین پتانسیل عملکرد محصول انار است تصریح کرد: امسال علی رغم اثرات سرمازدگی سال‌های گذشته به طور متوسط از هر هکتار ۱۵ هزار و ۳۹۰ کیلوگرم محصول برداشت می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه در برخی از شهرستان‌های استان سمنان محصول انار تولید می‌شود افزود: بیشترین سطح زیر کشت انار مربوط به منطقه ایوانکی در شهرستان گرمسار است.

قرائیان افزود: محصول انار در همه شهرستان‌های استان سمنان به ویژه در مناطق سمنان و سرخه، درجزین و مهدی‌شهر از کیفیت بالاتری برخوردار است.

وی با بیان اینکه در استان ارقام متعددی از محصول انار کشت می‌شود افزود: مهم‌ترین ارقام زیر کشت استان ارقام گلوباریک ایوانکی، پوست سفید و پوست قرمز درجزین و رقم ملس ساوه است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: امسال انار رقم واندرفول به عنوان رقم مقاوم به ترکیدگی و آفتاب‌سوختگی در مناطق گرم برای نخستین بار به صورت الگویی در چند منطقه از استان کشت شد.

قرائیان با بیان اینکه برنامه‌های متعددی برای افزایش کیفیت محصول انار در استان در حال اجرا است گفت: توسعه کشت به صورت اصولی و اصلاح و جایگزینی باغات قدیمی جزو برنامه‌های اصلی مدیریت باغبانی استان سمنان است.

توسعه باغات انار در برنامه ششم توسعه در استان سمنان هدفگذاری شده است

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه توسعه باغات انار در برنامه ششم توسعه در استان سمنان هدفگذاری شده است تصریح کرد: بر اساس این برنامه توسعه باغات انار برای استان به میزان ۹۵ هکتار هدفگذاری شده است.

قرائیان گفت: اصلاح و بهسازی باغات به میزان ۲۴۰ هکتار و جایگزینی باغات نامناسب به میزان ۴۵۰ هکتار نیز در دستور کار قرار دارد.

وی اضافه کرد: در قالب برنامه استاندارد سازی نهالستان‌ها و تولید نهال سالم در سال

۹۷-۹۶ حدود ۷۶ هزار اصله نهال انار تحت نظارت کمیته نهال استان تولید و به صورت یارانه دار در بین باغداران توزیع شده است.

طراحی سایت توسط فراکارانت