English | شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

توليد زعفران در استان سمنان افزايش ٥٠ درصدي داشته است

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: تولید زعفران در استان سمنان افزایش ۵۰ درصدی داشته است.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، مهدی قرائیان اظهار داشت: ۲۴۳ هکتار از اراضی استان سمنان به کشت زعفران اختصاص دارد که از این میزان ۱۶۰ هکتار سطح بارور و ۱۰۳ هکتار سطح غیر بارور است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر برداشت زعفران در استان سمنان آغاز شده است افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال مجموعا ۵۰۰ کیلوگرم زعفران خشک به ارزش هفتاد هزار میلیارد ریال زعفران از سطوح بارور استان برداشت شود.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به افزایش تولید زعفران در این استان گفت: این میزان نسبت به سال گذشته از لحاظ وزنی ۵۰ درصد و از لحاظ ریالی بیش از ۱۰۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
قرائیان با اذعان به اینکه کشت زعفران در مناطق مختلف استان به ویژه در شاهرود در سال‌های اخیر به میزان قابل ملاحظه‌ای توسعه یافته است افزود: این مهم به علت انطباق این کشت با مناطق مستعد استان و همچنین به توجه کشاورزان به تغییر الگوی کشت برای استفاده مطلوب‌تر از منابع آبی موجود بوده است.
وی خاطرنشان کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان و مدیریت باغبانی نیز در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تغییر الگوی کشت مناسب و سند بهره‌وری آب، توسعه این کشت را مورد حمایت قرار داده است.
مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به برخی از حمایت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان برای توسعه این محصول مهم افزود: کمک به توسعه مکانیزاسیون، کمک به تأمین آب و اجرای سیستم آبیاری تحت فشار باغات زعفران، نظارت بر تأمین پیاز سالم و مرغوب زعفران و کمک هزینه خرید پیاز و غیره برخی از این اقدامات است.
قرائیان گفت: در سال گذشته مبلغ ۳۶۵٫۸ میلیون ریال بایت خرید ۴۷ هزار و ۶۰۰ کیلوگرم پیاز زعفران گواهی شده به زعفران‌کاران ازمحل یارانه نهال و گیاهان دارویی پرداخت شد.
وی با اشاره به پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای توسعه کشت زعفران در استان گفت: ۲۸۷ میلیارد ریال تسهیلات ۶ درصدی از محل اشتغال پایدار روستایی برای توسعه ۸۳ هکتار کشت جدید به زعفران‌کاران استان پرداخت شده است.
مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان متوسط عملکرد تولید زعفران از اراضی این استان را ۳ کیلوگرم زعفران خشک از هر هکتار دانست و گفت: این در حالی است که با رعایت اصول کشت و به کارگیری مناسب عوامل تولید و توصیه‌های ترویجی از سوی زعفران‌کار نمونه استان در منطقه ابر شاهرود موفق به برداشت ۱۰٫۶۶ کیلوگرم زعفران خشک از هر هکتار شد.

طراحی سایت توسط فراکارانت