English | پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

حدود ۷۰ میلیون مترمکعب در مصرف آب بخش کشاورزی صرفه‌جویی شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: با تدوین سند بهره‌وری حدود ۷۰ میلیون مترمکعب در مصرف آب بخش کشاورزی صرفه‌جویی شده است.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، لطف‌الله رضایی اظهار داشت: بعد از ارائه مطالعات اولیه الگوی کشت، سند بهره‌وری آبی استان سمنان برای ارتقاء بهره‌وری و صرفه‌جویی در مصرف آب و کمک به کسری مخازن تدوین شد.
وی گفت: در این سند ۱۷ پروژه عملیاتی که شامل کشت نشایی توسعه در فضای کنترل‌شده، ارتقا ضریب مکانیزاسیون، اصلاح و بهسازی باغات، تکثیر و توزیع بذور و اندام‌های تکثیری گیاهان زراعی باغی و دارویی مقاوم و سازگار با شرایط کم‌آبی در دستور کار قرار گرفت.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان تصریح کرد: کشت علوفه‌های جدید، توسعه گیاهان دارویی کم آب بر، انتقال بخشی از کشت بهاره به پائیزه، خاک‌ورزی حفاظتی، مبارزه با آفات بیماری‌ها و علف‌های هرز در باغات و اراضی شیب‌دار، اجرای سیستم‌های نوین آبیاری با هدف صرفه‌جویی در مصرف آب نیز در این سند در دستور کار قرار گرفت و بخشی از این پروژه‌ها اجرایی شد.
رضایی افزود: بر اساس ارزیابی انجام‌شده در پایان سال ۹۷ با انجام این پروژه‌ها حدود ۷۰ میلیون مترمکعب در مصرف آب بخش کشاورزی صرفه‌جویی شد.
وی گفت: مخازن آب‌های زیرزمینی استان سمنان سالانه بین یک تا ۲ و نیم متر یعنی حدود ۱۵۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن دارند.

طراحی سایت توسط فراکارانت