English | پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

در راستای اقدامات پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی؛ سامانه پایش آنلاین عوامل خساتزا محصولات کشاورزی در سمنان راه‌اندازی می‌شود

در راستای اقدامات پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی؛

سامانه پایش آنلاین عوامل خساتزا محصولات کشاورزی در سمنان راه‌اندازی می‌شود

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه در بخش حفظ نباتات این سازمان اقدامات متعددی در حوزه پدافند غیرعامل انجام شده است گفت: راه اندازی سامانه پایش عوامل خساتزا برای رصد آنلاین عوامل مهم تهدیدکننده محصولات کشاورزی نیز در دستور کار است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، عباس مشیریان درباره ضرورت توجه به پدافند عامل در همه بخش‌ها و به ویژه بخش کشاورزی به برخی از اقدامات انجام گرفته در این راستا اشاره کرد و اظهارداشت: ایجاد، توسعه و تجهیز آزمایشگاه‌های گیاهپزشکی در سطح استان سمنان، جذب و به‌کارگیری و آموزش نیروهای متخصص در بخش دولتی و خصوصی، تهیه و تجهیز امکانات و نهاده‌های موردنیاز ( سم، سمپاش، مواد بیولوژیک و سایر نهاده های به میزان کافی برای مقابله با خطرات احتمالی)، آموزش کشاورزان، کارشناسان و مروجین بخشی از این اقدامات است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به فعالیت سامانه مانیتورینگ سموم در سطح استان افزود: ایجاد شبکه‌های نظارت بر نهاده‌های مصرفی با کنترل و نظارت دائمی بر اساس قوانین و دستورالعمل موجود از جمله اجرای طرح سامانه شبکه ملی مانیتورینگ سموم برای ساماندهی تولید توزیع و عرضه سموم از دیگر اقدامات انجام گرفته رد سطح استان سمنان است.

مشیریان از انجام گشت‌‌های مشترک کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی با کارشناسان اداره تعزیرات و همچنین سازمان صنعت، معدن و تجارت بر فروشندگی‌های سموم دفع آفات نباتی نیز در استان سمنان خبر داد.

وی با اشاره به نظارت بر فعالیت و کیفیت سموم تولید شرکت‌های تولید کننده سموم شیمیایی مستقر در سطح استان گفت: در سطح استان سمنان ۳ واحد فعال شرکت‌های تولید کننده سموم شیمیایی وجود دارد که بر مراحل مختلف فرمولاسیون تا انتقال تولیدات به اقصی نقاط کشور نظارت کامل وجود دارد.

وی با اشاره به تفاوت پدافند عامل و غیرعامل اظهار داشت: در یک اقدام نظامی یا تروریستی با هر سلاحی خطر مرگ یا کشته شدن، امری بسیار محتمل است و قابل پیش بینی است و مستقیماً انسان هدف قرار می‌گیرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: در اقدام تروریستی علیه بخش کشاورزی خطر آنی و مستقیم متوجه جان انسان‌ها نیست بلکه محصولات کشاورزی آسیب می‌بینند و زیان‌های مالی و اقتصادی دراز مدت به انسان‌ها و یا دولت تحمیل می‌شود و گاهی تأثیر نهایی اینگونه اقدام‌ها بیشتر از حمله نظامی است.

مشیریان با اشاره به اهمیت پدافند غیرعامل از نظر اساسنامه سازمان پدافند غیرعامل کشور خاطرنشان کرد: پدافند غیرعامل موجب زنده ماندن و حفظ بقای نیروی انسانی شده که با ارزشترین سرمایه و موجودیت ملی کشور است.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی را مجموعه اقدامات پیشگیرانه در حوزه دام و گیاه دانست و گفت: با اجرای آن می‌توان قدرت اثر تهدیدات را کاهش و آستانه آسیب‌پذیری بخش کشاورزی را افزایش داد، به این ترتیب می‌توان میزان خسارت و تلفات ناشی از تهدیدات را به حداقل ممکن کاهش داد.

 

مشیریان افزود: غالباً در منابع علمی و متون اصلی از پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی با عنوان آمادگی در برابر تهدیدات زیستی عمدی یا اقدامات مقابله با اگرو ترورسم یاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی از حساسیت ویژه‌ای برخوردار بوده و کم کردن راندمان تولید و ضربه زدن به بخش تولید و توزیع کالاهای کشاورزی از اهداف دشمن است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اضافه کرد: بی‌توجهی در واردات محصولات و عدم رعایت مسایل قرنطینه‌ای سبب تهدیدات زیستی خطرناک در کشور می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه در کشور بیش از ۶۰۰ عامل خسارتزای گیاهی وجود دارد افزود: امروز بخش عمده‌ای از محصولات کشاورزی در اثر خسارت وارده توسط آفات مختلف در چرخه تولید تا مصرف از بین می‌رود.

مشیریان اضافه کرد: میزان خسارت آفات و عوامل بیماری‌های گیاهی در جهان ۳۲٫۸ درصد، برای کشورهای آسیایی ۳۶ و این میزان در ایران به طور متوسط ۳۲ درصد برآورد شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه خسارت آفات از هنگام کاشت بذر شروع می‌شود افزود: این خسارت در مرحله برداشت خاتمه نمی‌یابد بلکه خسارت آفات به محصولات ذخیره شده در انبارها و سیلوها نیز ادامه پیدا ‌کند.لذا ضرورت توجه به مسائل قرنطینه ای در امر واردات محصولات کشاورزی و اندامهای گیاهی باید بیش از گذشته با دقت و حساسیت بیشتری توسط تمامی متولیان امر مد نظر قرار گیرد.

طراحی سایت توسط فراکارانت