English | سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

دوره توجیهی تخصصی کارشناسان حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان برگزار شد

دوره توجیهی تخصصی کارشناسان حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان برگزار شد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از برگزاری دوره آموزشی توجیهی تخصصی ویژه کارشناسان حفظ نباتات در این سازمان و مدیریت‌های شهرستانی این سازمان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، عباس مشیریان در حاشیه برگزاری این دوره تخصصی اظهار داشت: این دوره تخصصی با هدف توانمندسازی کارشناسان حفظ نباتات و بازآموزی آخرین یافته‌های تحقیقاتی در حوزه مبارزه با سن گندم برگزار شد.

وی با اشاره به مهم‌ترین سرفصل‌های آموزشی ارائه شده در این دوره تخصصی   عنوان کرد: شناخت آفات سن گندم از نظر بیولوژی و مورفولوژی آفت از جمله موارد مطرح شده در این دوره تخصصی بود.

به گفته وی، شناسایی کانون‌های سن گندم نحوه تعیین درصد خسارت در مزرعه و مراکز خرید گندم از دیگر سرفصل‌های این دوره تخصصی بود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اضافه کرد: کارشناسان حاضر در این دوره با مباحث مربوط به خسارت سن مادری، نمونه‌برداری، کنترل سمپاشی و زمان مناسب برای آن دوباره آشنا شدند.

مشیریان با بیان اینکه آفات یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش‌دهنده میزان تولید محصولات کشاورزی است خاطرنشان کرد: گندم از جمله محصولاتی است  که در معرض آفات و بیماری‌های مختلفی مانند ملخ‌، سن گندم، زنگ ها و سیاهک‌هاست و این عوامل خسارتزا در صورت عدم مدیریت و کنترل می تواند خسارت فراوانی به محصولات کشاورزی وارد کنند.

وی با اشاره به چگونگی  فعالیت آفت سن گندم گفت: آفت سن گندم که در ابتدا در کوهستان و زیر بوته‌های گون و دیگر بوته‌های بزرگ مرتعی به سر می‌برد؛  از اواسط اسفندماه با گرم شدن هوا به صورت دسته جمعی به مزارع گندم حمله می‌کنند. در این زمان آفت سن از بوته‌های گندم که در مرحله پنجه زدن یا ساقه رفتن است؛ تغذیه کرده و سبب از بین رفتن تعداد زیادی از جوانه‌های مرکزی به عنوان مولد خوشه شده و خوشه‌های ایجاد شده نیز بر اثر نیش حشره سفید رنگ و پوک می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به روش‌های مبارزه با سن گندم گفت: اقداماتی از قبیل برداشت به موقع و در صورت امکان زودهنگام گندم ، جلوگیری از تخریب مراتع ، اعمال مدیریت زراعی و نیز اجرای به موقع مبارزه شیمیایی از مهمترین روش های مقابله با آفت سن گندم است.

طراحی سایت توسط فراکارانت