English | پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان: اهتمام ویژه دولت به اصلاح شیوه‌های آبیاری اراضی کشاورزی استان سمنان/طرح‌های آبیاری تحت فشار در استان سمنان اجرایی می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به اینکه دولت اهتمام ویژه‌ای برای اصلاح شیوه‌های آبیاری اراضی کشاورزی از روش سنتی به شیوه‌های نوین آبیاری دارد؛ از اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی این استان خبر داد و گفت: اصلاح شیوه‌های آبیاری از مهم‌ترین اولویت‌های جهاد کشاورزی استان سمنان است.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، سید حسن میرعماد در جمع خبرنگاران در سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اظهار داشت: کم‌آبی موجود در کشور، مهم‌ترین مانع و چالش پیش روی بخش کشاورزی است و این حوزه مولد در اقتصاد کشور را برای افزایش محصولات تولیدی با مانع مواجه کرده است.
وی افزود: بر همین اساس مدیریت مصرف آب در همه حوزه‌ها به ویژه حوزه کشاورزی، امری مهم و انکارناپذیر است و دولت نسبت به این موضوع توجه ویژه دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به اینکه این استان نسبت به سایر نقاط کشور از کم‌آبی بیشتری رنج برده و متوسط بارش در این استان بسیار کم‌تر از میانگین کشوری است عنوان کرد: بر این اساس و با توجه به مصوبه سفر دولت یازدهم به استان سمنان، طرح‌های آبیاری تحت فشار در ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان سمنان در دست اجراست و این مهم نشان از توجه ویژه دولت به موضوع اصلاح شیوه‌های آبیاری در این استان است.
میرعماد با بیان اینکه اجرای این طرح با کمک بلاعوض دولت به کشاورزان در استان سمنان اجرایی شده است؛ از اجرای پنج هزار هکتار طرح آبیاری تحت فشار در اراضی این استان در سال ۱۳۹۵ خبر داد و اضافه کرد: امسال نیز اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان سمنان هدف گذاری شد که از ابتدای امسال تا کنون بیش از پنج هزار هکتار از این هدف محقق شده است.
وی با اشاره به محدودیت‌های اقتصادی و مالی دولت برای اعتبارات عمرانی تصریح کرد: با این وجود از ابتدای امسال تا کنون بیش از ۲۴۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض دولتی برای اجرای طرح‌های سیستم‌های نوین آبیاری در استان سمنان اختصاص یافته و هیچ‌گونه محدودیتی در این زمینه از نظر تأمین اعتبار وجود ندارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از لایروبی و احیای قنوات و خطوط انتقال آب و کانال‌های آبیاری کشاورزی به عنوان دیگر سیاست‌های این سازمان در حوزه مدیریت مصرف آب نام برد و افزود: در این راستا نیز در سال گذشته بیش از یک‌صد کیلومتر از خطوط انتقال آب و کانال آبیاری کشاورزی مرمت و احیا شد.
میرعماد با بیان اینکه لوله‌گذاری برای انتقال آب از استخرهای ذخیره و تقسیم آب به اراضی کشاورزی از جمله سیاست‌های مهم سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان است گفت: لوله‌گذاری خطوط انتقال آب به اراضی کشاورزی سبب جلوگیری از تبخیر آب کشاورزی و افزایش راندمان آبیاری می‌شود.
وی از تغییر الگوی کشت به عنوان دیگر سیاست مهم جهاد کشاورزی استان سمنان برای مدیریت مصرف آب نام برد و اضافه کرد: بر این اساس کشت محصولات کم آب‌بر با ارزش افزوده بالا در دستور کار این سازمان قرار دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به پروژه‌های هفته دولت این سازمان که آماده افتتاح شده است بیان کرد: ۵۲ طرح و پروژه حوزه کشاورزی استان سمنان شامل ۳۷ طرح عمرانی و ۱۵ طرح تولیدی در هفته دولت امسال افتتاح شد.
میرعماد با اشاره به هزینه انجام شده برای افتتاح این تعداد پروژه عنوان کرد: برای تکمیل این تعداد پروژه بیش از ۲۷۲ میلیارد ریال هزینه شده است.
وی با بیان اینکه این طرح‌ها برای ۱۴۵ نفر در استان سمنان به صورت مستقیم اشتغال پایدار ایجاد کرده است گفت: ۲۴۴ خانواره بهره‌بردار کشاورزی استان سمنان با افتتاح این طرح‌ها از مزایای آن استفاده کردند.
به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، عمده طرح‌های حوزه کشاورزی استان سمنان در بخش آب و خاک، به ویژه توسعه آبیاری نوین اراضی کشاورزی بوده است.

طراحی سایت توسط فراکارانت