English | چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

رئیس گروه نهال و بهبود ارقام وزارت جهاد کشاورزی گفت: چهار باغ مادری تولید نهال در كشور راه‌اندازي شد

رئیس گروه نهال و بهبود ارقام وزارت جهاد کشاورزی گفت: چهار باغ مادری تولید نهال در استان اصفهان، قزوین، مازندارن و خراسان رضوی راه‌اندازی شده است.
به گزارش روابط‌عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، علی امیر آل محمد در جلسه کمیته فنی نهال استان سمنان با اشاره به اینکه چهار زیر ساخت عمده در کشور برای تولید نهال ایجاد شده است اظهار داشت: چهار باغ مادری در استان اصفهان، قزوین مازندران و خراسان رضوی ایجاد شده و پیگیری برای ارتقای این باغ‌ها در دستور کار قرار دارد.
وی سیاستگذاری، برنامه ریزی و هماهنگی برای تولید و تأمین نهال گواهی شده به منظور بهبود کیفیت نهال مورد نیاز برنامه های توسعه، اصلاح و جایگزینی را از وظایف گروه بهبود ارقام بذر و نهال در کشور برشمرد و گفت: برنامه ریزی در راستای تهیه و تأمین اندام‌های تکثیری از ارقام تجاری روز دنیا از دیگر وظایف این گروه است.
آل محمد با اشاره به اینکه ۳۹۸ نهالستان دارای مجوز در کشور در سال جاری در حال فعالیت است افزود: ۱۹ واحد کشت بافتی تولید کننده نهال دارای مجوز در حال تکثیر گونه‌های متفاوت است.
رئیس گروه نهال و بهبود ارقام وزارت جهاد کشاورزی یکی از اهداف، سیاست‌ها و شعارهایی این سازمان در بخش نهال رسیدن به نهال گواهی شده دانست و خاطرنشان کرد: برای رسیدن به این مرحله نیاز به زیرساخت‌های مطلوب و همکاری موسسه تحقیق علوم باغ‌های سازمان جهاد کشاورزی و واحد تحقیقات بود.
وی با اشاره به اینکه تولید نهال در کشور دارای آسیب‌شناسی و موانع و مشکلات است بیان کرد: در نهالستان‌های مجاز بر اساس آمار ارسالی از سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های، ۵۲ میلیون اصله نهال پایه کشت بافتی و خود ریشه‌زا تولید شده است.
آل محمد بیان کرد: از مجموع ۵۲ میلیون اصله نهال ۴۸ نوع در نهالستان‌ها درای مجوز تولید می‌شود .
وی با اشاره به اینکه در سال ۹۷، سیاست‌های معاونت باغبانی به شدت پیگیری شده است افزود: تصویب تولید نهال براساس میزان نیاز کشور یک امری است که پیگیری شد .
آل محمد با بیان اینکه ۵۶ میلیون نهال در برنامه ششم توسعه برای توسعه و اصلاح و جایگزینی در نظر گرفته شده است تصریح کرد: با تولید ۵۲ میلیون نهال تطابق بین تولید و نیاز کشور تقریبا بر طرف شد.
وی با اشاره به اینکه در برخی از گونه‌های درختی با تراکم بالای تولید و در بخش دیگر با کمبود مواجه هستیم بیان کرد: از این به بعد تولید نهال هلو وشلیل به دلیل وفور تولید نمی‌شود و مجوز صادر نخواهد شد.
وی با اشاره به اینکه زمینه مجوز رتبه‌بندی نهالستان‌ها از ابتدای سال جاری درکشور ایجاد شد تصریح کرد: ما معتقدیم این امر منجر به ارتقای وضعیت نهال در کشور خواهد شد.
رئیس گروه نهال و بهبود ارقام وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کمیته تدوین شبکه توزیع رسمی نهال در کشور پیگیری شد بیان کرد: به عبارتی این امر منجر به کاهش توزیع غیر مجاز نهال می‌شود.

طراحی سایت توسط فراکارانت