English | پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

سالانه حدود ۱۶۵ هزار تن چغندر قند در استان سمنان تولید می‌شود/ چغندرقند استان سمنان عمدتا در شرق این استان تولید می شود

سالانه حدود ۱۶۵ هزار تن چغندر قند در استان سمنان تولید می‌شود/ چغندرقند استان سمنان عمدتا در شرق این استان تولید می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان میزان تولید چغندر قند را ۱۶۵ هزار تن عنوان کرد و گفت: این محصول عمدتا در شرق استان و در شهرستانهای شاهرود و میامی تولید می شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان ، سید حسن میرعماد اظهار داشت: استان سمنان از نظر کشت محصول چغندرقند در کشور جایگاه مطلوبی دارد.

وی درباره خرید محصول چغندرقند از کشاورزان گفت: چغندر قند از طریق کارخانه‌های بخش خصوصی خریداری می شود و در استان سمنان نیز یک کارخانه در شهرستان شاهرود چغندر کشاورزان استان را خریداری می کند که این کارخانه ظرفیت خرید ۱۰۰ هزار تن محصول چغندرقند را داشته و مابقی توسط دو کارخانه شیروان و جوین خریداری می گردد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به برخی مشکلات پیش آمده در مسیر خرید چغندر قند از کشاورزان در سال گذشته گفت: چون تنها یک کارخانه مسئول خرید محصول چغندرقند استان سمنان است طبیعی است در روند تحویل این محصول به علت تراکم مشکلاتی به وجود بیاید که این مهم نیازمند برنامه ریزی صحیح است.

میرعماد درباره مبلغ خرید محصول چغندرقند از کشاورزان نیز گفت: دولت ابتدای امسال نرخ هر کیلو چغندرقند را ۳۱۲ تومان و ۲ ریال مشخص کرده است که از سوی کارخانه داران در قبال تحویل چغندرقند پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به برخی از گلایه های کشاورزان مبنی بر اینکه کارخانه داران گاه به جای پول به آنان شکر تحویل می دهند و در واقع می خواهند مبادله کالا به کالا باشد افزود: در برخی مواقع کارخانه داران به علت نداشتن نقدینگی پرداخت مبلغ چغندرقند به کشاورزان را به تأخیر می اندازد و یا به بهره بردار پیشنهاد تحویل شکر به جای پول را می دهد.

میرعماد با بیان اینکه سال گذشته تمهیداتی برای رفع مشکل پرداخت پول چغندرکاران اندیشیده شد که امیدواریم امسال نیز این روند ادامه یابد گفت: تلاش شد سرمایه در گردش برای کارخانه چغندر قند شاهرود تأمین شود تا کشاورزان برای دریافت پول خود کمتر دچار چالش شوند.

وی با بیان اینکه بخش عمده ای از پول چغندرکاران در سال گذشته تسویه شده است گفت: امسال نیز جلسات متعددی برای رفع این مشکل برگزار شده و امیدواریم کارخانه به تعهدات خود عمل کند و بتواند پول چغندر قند کشاورزان را پرداخت کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان حیات و ادامه کار چغندرکاران و همچنین کارخانجات فعال در آن حوزه را منوط به تعامل و همکاری این ۲ بخش با یکدیگر عنوان کرد و گفت: هر کدام از این ۲ بخش نباشد بخش دیگر قطعاً دچار مشکل می شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان برداشت چغندرقند در استان سمنان از ۲۵ مهرماه آغاز و تا اوایل آذر ماه ادامه دارد.

طراحی سایت توسط فراکارانت