English | پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

شیوه و روش‌های سنتی تغییر پیداکرده است/دانش فضای مجازی خود را باید افزایش دهیم

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: لازم است دانش فضای مجازی خود را افزایش دهیم تا بتوانیم در مقابل جنگ نرمی که مستکبران به راه انداخته‌اند پیروز شویم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) وزارت جهاد کشاورزی، در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی “فرصت ها و تهدیدها در فضای مجازی” در سالن استاد شهید مطهری مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره) اظهار داشت:”ما پیام رسان اسلام و انقلاب اسلامی هستیم و باید از فضای مجازی استفاه کنیم و از طریق همین ابزار پیام های خود را به گوش جهانیان برسانیم”

حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی اضافه کرد:” ما باید همه نیروهای انسانی خود را به لحاظ فنی، سواد رسانه ای، اجتماعی و ساختار مجهز کنیم”.

وی با اشاره به موضوع جلسه مبنی بر فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی تصریح کرد: “شیوه و روش‌های سنتی تغییر پیداکرده است و با توجه به این تغییرات باید برنامه‌ریزی کرد”.

نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد:”فضای مجازی، فضایی است که بسیاری از مردم نیازهای خود را در این فضا فراهم می‌کنند و این موضوع بیانگر میزان تأثیرگذاری فضای مجازی در زندگی افراد است”.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین تقوی یادآور شد:” در زندگی‌های امروزی اتفاقات نو و جدیدی رخ می‌دهد که باید با هوشیاری و آمادگی با این مسائل روبه‌رو شویم”.

وی توضیح داد: “لازم است دانش فضای مجازی خود را افزایش دهیم تا بتوانیم در مقابل جنگ نرمی که مستکبران به راه انداخته‌اند پیروز شویم”.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین سیدرضا تقوی گفت:”لازم است با محوریت جهادی در تمام مسائل اقدام کنیم”.

در ادامه مهندس ضرغامی در جمع مدیران و مسئولان نمایندگی ولی فقیه وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت:” رهبری، فعالیت فرهنگی و جهادی در فضای مجازی را از تعقیبات نماز مهمتر می‌شمرند”.

وی در ادامه افزود:”محتوی و قالب که دو بال مهم یک اثر هنری موفق و مؤثر هستند، در فضای مجازی روی هم رفته یک بال محسوب می‌‌شوند و باید با بال دوم که قواعد حرفه‌ای انتشار است، به پرواز درآید”.

مهندس ضرغامی بیان کرد:”در فضای مجازی «بحران سطحی نگری» بیداد می‌کند. لازم است فرهنگ غنی و عمیق اسلامی و انقلابی به زبان ساده و قابل فهم برای عموم، جایگزین سطحی نگری در این فضا شود”.

وی در ادامه یادآور شد:” قواعد تبلیع با گذشته کاملاً متفاوت است. اکثر پیام‌های آموزشی و فرهنگی به طور غیرمستقیم و از طریق رفع نیازهای زندگی و سرویس‌های مورد احتیاج مردم، به آنان منتقل می‌شود”.

وی خاطر نشان ساخت:” فضای مجازی صرفاً «رسانه» نیست بلکه سبک زندگی جدید و زیست بوم نوین جامعه است. بسیاری از پیام‌هایی که توسط مسئولین به مردم منتقل می‌شود، نه تنها موجب تغییر رفتار مثبت در آنان نمی‌شود، بلکه انگیزه آنان در انتخاب رفتار متضاد و مقابله با پیام را افزایش می‌دهد!”

مهندس ضرغامی با اظهار این امر که برخی روش‌های اطلاع رسانی و اقدامات توجیهی، به دلیل عدم توجه به نحوه ادراک مخاطبان و رقیق شدن باورپذیری آنان، نتیجه عکس می‌دهد. وی در ادامه افزود: فاصله بسیاری از پدران امروز نسبت به فرزندان خود، به مراتب از اختلاف سنتی «باسواد و بیسواد» درگذشته بیشتر است! نوجوانان دانستنی‌های فراوانی در اختیار دارند که بزرگترها ندارند.

وی یادآوردشد:”در صورت غفلت از تبدیل فرهنگ غنی انقلاب اسلامی به بسته‌های قابل درک و انتشار در فضای مجازی، این گنجینه ارزشمند در زیر آوار بمباران اطلاعاتی «دیگران» مدفون خواهد شد. با توسعه سریع کارکردهای فناوریهای نوین سایبری، اختیار حاکمان و مدیران جامعه که برآمده از رأی و انتخاب مردم هستند، در اختیار چند شرکت و مؤسسه جهانی قرار می‌گیرد”.

مهندس ضرغامی با اشاره بر این امر که انتخاب هوشمندانه هشتگ (#) جواز ورود به تجمعات ناهمگون و بلکه متضادی است که می‌تواند دایره مخاطبان فرستنده پیام را گسترده‌تر کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:”در طول سالهای پس از انقلاب خدمات فراوان زیرساختی برق، آب، جاده، گاز، سلامت به روستاها وارد شده اما اقدام مؤثری در جهت «توانمندسازی» و تکمیل چرخه تولید، فروش و ایجاد اشتغال پایدار در روستاها انجام نگرفته است. مسئولان نهاد نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی بایستی با بازتعریف مأموریت خود، موانع توسعه و اشتغال و خودکفایی در روستاها را با همکاری و تعامل با مدیران وزارتخانه برطرف کنند”.

مهندس ضرغامی بیان کرد:”دانش، تجربه و توانمندی حجت الاسلام والمسلمین تقوی فرصت مناسبی برای برداشتن گام های موثر در این نهاد خاص است”.

طراحی سایت توسط فراکارانت