English | پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

صرفه جویی ۷.۵ میلیارد متر مکعبی آب کشاورزی با تجهیز ۱.۷ میلیون هکتار اراضی به سامانه های نوین آبیاری/ اولویت وزارت جهاد کشاورزی اجرای آبیاری قطره ای و موضعی است

مجری طرح سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی گفت:۱۴۰ هزار هکتار از اراضی آبی کشاورزی طی سال جاری به سیستم های نوین آبیاری مجهز شده اند که صرفه جویی یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب را در پی خواهد داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مهندس عباس زارع با اعلام این خبر در نشست با خبرنگاران گفت: در سال مالی ۹۶ تجهیز ۲۸۵ هزار هکتار اراضی آبی به سیستم های آبیاری نوین برنامه ریزی شده است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی افزود: اجرای این طرح موجب حداقل ۳۰ درصد افزایش تولید محصولات،حداقل ۳۰ درصد کاهش مصرف سم و کود و کاهش مصرف انرژی می شود.

وی با بیان این که از سال ۶۹ تاکنون یک میلیون و ۷۴۰ هزار هکتار اراضی آبی کشاورزی به سامانه های نوین آبیاری مجهز شده اند، اظهار داشت: اجرای این سطح از طرح منجر به صرفه جویی ۷.۵ میلیارد متر مکعب آب شده است.

زارع در عین حال بر توسعه سیستم های آبیاری هوشمند در مزارع تاکید و تصریح کرد:در این راستا وزارت جهاد کشاورزی تعاملات خوبی با وزارت ارتباطات و فناوری برای فراهم کردن زیرساخت های سیستم های آبیاری هوشمند انجام داده است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره سیاست وزارتخانه در زمینه بکارگیری شیوه های آبیاری در سال آینده اعلام کرد: با توجه به تغییر شرایط اقلیمی و محدودیت منابع آبی، یکی از سیاست های ما بکارگیری از شیوه های است که راندمان آبیاری بالاتری داشته باشد و از این رو به سمت اجرای سیستم های آبیاری قطره ای و موضعی که راندمای ۹۰ تا ۹۵ درصد دارند حرکت می کنیم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی افزود: راندمان آبیاری بارانی بین ۷۰ تا ۸۰ درصد و آبیاری کلاسیک ۶۵ درصد می باشد.

زارع ادامه داد: از سال ۹۴ تاکنون ۶۰ درصد آبیاری ها موضعی و قطره ای و ۴۰ درصد بارانی بوده در حالی که از سال ۶۱ تا ۹۴، ۴۰ درصد شیوه های آبیاری قطره ای و موضعی بوده است.

وی گفت: ما در برخی مناطق کشور به علت تپوگرافی زمین و شرایط آب و خاک ناچار هستیم از سیستم آبیاری بارانی استفاده کنیم اما گرایش وزارت جهاد کشاورزی بیشتر به سمت اجرای آبیاری قطره ای و موضعی است.

مجری طرح سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی اذعان داشت: در حال حاضر ۳۰ هزار هکتار در مزارع گندم و کلزا، سیستم آبیاری تیپ یا موضعی داشته ایم.

وی در مورد تسهیلات اجرای سیستم های آبیاری نوین تصریح کرد: در ماه جاری برای اجرای آبیاری قطره ای و موضعی ۱۰ میلیون تومان برای هر هکتار، آبیاری کم فشار ۴.۵ میلیون تومان، آبیاری کلاسیک ۶.۵ میلیون تومان و برای ماشین های آبیاری ۸.۵ میلیون تومان تسهیلات اختصاص یافته است.

زارع درباره اعتبارات نیز گفت: درسال ۹۶ حدود ۳۱۱۷ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای سامانه های نوین آبیاری پیش بینی شده که ۲۲۷۵ میلیارد تومان آن از بودجه سنواتی و ۸۴۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی تامین می شود.

وی افزود: تاکنون از صندوق توسعه ملی ۹۰ درصد و از بودجه سنواتی ۲۳ درصد اعتبار تامین شده است.

طراحی سایت توسط فراکارانت