English | پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

طرح سیستم‌های نوین آبیاری در ۲۲۶ هکتار از اراضی میامی افتتاح شد

 

 

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: همزمان با دومین روز از ایام الله دهه فجر طرح سیستم‌های نوین آبیاری در ۲۲۶٫۸ هکتار از اراضی میامی افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، سید حسن میرعماد در آئین افتتاح این طرح که با حضور استاندار سمنان انجام شد اظهار داشت: در راستای بهینه‌سازی مصرف آب و تحقق سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی با مشارکت بخش خصوصی و دولتی پروژه‌های سیستم‌های آبیاری تحت فشار در استان اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای هر هکتار آبیاری موضعی ۱۰۰ میلیون ريال و برای هر هکتار آبیاری بارانی ۸۴ میلیون ريال یارانه دولتی از محل اعتبارات سال ۹۶ منظور شده و مابقی نیز از سوی متقاضی بابت خودیاری هزینه می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه راندمان آبیاری سنتی در سطح مزارع به‌صورت بسیار خوشبینانه بالغ بر ۵۵  درصد است افزود: این در حالی است که در صورت تجهیز مزارع به سیستم‌های آبیاری نوین، راندمان آبیاری بارانی ۷۵ درصد و آبیاری قطره ای تا ۹۰ درصد ارتقاء می‌یابد.

میرعماد خاطرنشان کرد: با اجرای سیستم‌های نوین آبیاری آب متناسب با نیاز گیاه در اختیار گیاه قرار گرفته و در هزینه‌های کاشت و داشت و برداشت نیز صرفه جویی قابل توجهی صورت می‌گیرد و با کوتاه کردن دوره آبیاری راندمان تولید در واحد سطح نیز به ۲ برابر افزایش می‌یابد.

وی به مشخصات پروژه سیستم آبیاری نوین در شهرستان میامی اشاره کرد و گفت: این پروژه با هدف بهینه‌سازی مصرف آب با سیستم آبیاری موضعی ( تیپ) به بهره برداری رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان مساحت اجرای طرح را ۲۲۶٫۸ هکتار عنوان کرد و ادامه داد: آبدهی این سیستم از طریق ۲ چاه  با دبی ۲۶٫۴۱ لیتر در ثانیه و ۴۵ لیتر بر ثانیه انجام می‌شود.

میرعماد با اشاره به میزان اعتبار هزینه شده برای اجرای این طرح تصریح کرد:  کل هزینه اجرای طرح ۲۶ میلیارد و ۶۲۵ میلیون ریال بوده که ۲۲٫۶۸ میلیارد ریال آن از محل منابع دولتی و ۳ میلیارد و ۹۴۵میلیون ریال آن از محل آورده متقاضی تأمین شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان این طرح با حضور استاندار سمنان، امام جمعه میامی، سرپرست فرمانداری میامی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان و جمعی دیگر از مدیران این شهرستان افتتاح شد.

همچنین رژه ادوات کشاورزی به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از سوی کشاورزان میامی انجام شد.

طراحی سایت توسط فراکارانت