English | پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

طرح ۴۶ هزار هکتاری انتقال آب به دشت سیستان امسال تکمیل می شود

طرح ۴۶ هزار هکتاری انتقال آب به دشت سیستان امسال تکمیل می شود

۱۳۹۷/۰۳/۱۲

مجری طرح ۴۶ هزار هکتاری انتقال آب به دشت سیستان گفت: این طرح که از سال ۹۳ با سفر هیات دولت به منطقه سیستان با هدف جلوگیری از مهاجرت، پایداری مردم و افزایش درآمد کشاورزان آغاز شد پیش بینی می شود تا پایان سالجاری به بهره برداری برسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از ایرنا،محمد جواد صالحی نژاد اظهار داشت: افزون بر ۶۵ هزار بهره بردار در ۲۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در شهرهای شمالی سیستان و بلوچستان در این طرح سهیم هستند و هر بهره بردار حدود یک هکتار آب تضمینی دریافت می کند.

وی تصریح کرد: بر اساس تعهد پس از یک سال از اتمام طرح ۴۶ هزار هکتاری؛ این طرح از پیمانکاران تحویل و در اختیار بهره برداران قرار می گیرد تا نواقص احتمالی آن رفع شود.

وی افزود: پس از پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی به هیات دولت در قانون بودجه سالجاری ۳۵۰ میلیون دلار به طرح ۴۶ هزار هکتار انتقال آب به دشت سیستان از محل صندوق توسعه ملی با موافقت رهبر معظم انقلاب اختصاص پیدا کرد.

وی ادامه داد: این طرح تاکنون زمینه اشتغال ۲ هزار و ۸۷۰ نفر را فراهم کرده که ۷۷ درصد از این افراد بومی منطقه هستند.

مجری طرح انتقال آب به دشت سیستان گفت: این طرح با حضور ۲۶ مشاور رتبه یک کشور کار خود را آغاز کرد.

صالحی نژاد با بیان اینکه تاکنون برای طرح ۴۶ هزار هکتاری انتقال آب با لوله به دشت سیستان ۵۳ درصد بودجه اختصاص پیدا کرده است گفت: این طرح هم اینک ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی بیان کرد: برای اجرای این طرح چهار هزار کیلومتر لوله گذاری در قطرهای ۲۰۰۰، ۱۸۰۰، ۶۰۰ و ۳۰۰ میلی متر از جنس فولاد، جی آرپی و پلی اتلین انجام می شود که تاکنون افزون بر ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر آن اجرا شده است.

وی اظهارداشت: ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب تضمینی از محل چاه نیمه ها از سوی وزارت نیرو برای این طرح اختصاص داده شده که ۱۷ ایستگاه پمپاژ، آب را به زمین های کشاورزی انتقال می دهند.

صالحی نژاد ادامه داد: طرح ۴۶ هزار هکتاری انتقال آب به دشت سیستان برای نخستین بار در کشور انجام شده به طوری که راندمان آب در این طرح تا زمین کشاورزی ۹۵ درصد است.

طراحی سایت توسط فراکارانت