English | جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

عزم راسخ فائو و سازمان بهداشت جهانی دام برای ریشه کنی بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک

عزم راسخ فائو و سازمان بهداشت جهانی دام برای ریشه کنی بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک
۱۳۹۷/۰۶/۱۶

مدیرکل فائو از عزم راسخ این سازمان و سازمان بهداشت جهانی دام برای ریشه کنی بیماری پی پی آر خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، دکتر علیرضا رفیعی پور، رییس سازمان دامپزشکی کشور که برای شرکت در اجلاس جهان عاری از طاعون نشخوار کنندگان کوچک ( PPR) به بلژیک اعزام شده است، به نقل از دکتر گرازیانو، مدیر کل سازمان خواربار جهانی ملل متحد (فائو) گفت: استراتژی ریشه کنی بیماری پی پی آر در سال ۲۰۱۵ ایجاد شد و تا به امروز سرمایه گذاری خوبی در این زمینه انجام شده است که باید تا سال۲۰۳۰ برای رسیدن به هدف جهان عاری از پی پی آر ادامه یابد.

به گفته وی، در این اجلاس، مدیر کل فائو با تاکید بر اینکه باید باور داشت می توان در ریشه کنی این بیماری موفق شد، به توفیق جشن ریشه کنی طاعون در ۷ سال پیش استناد کرده و افزوده است: سرمایه گذاری و هزینه ای که ظرف ۲۵ سال برای ریشه کنی طاعون در جهان انجام شد، ظرف ۲ سال بعد از ریشه کنی بیماری بازگشت که این نشان دهنده اقتصادی بودن این نوع سرمایه گذاری است.

گرازیانو با اشاره به این که نیازمند کمک کشاورزان و دامپزشکان برای اجرایی شدن ریشه کنی پی پی آر هستیم تا بتوانیم با سرمایه گذاری جهانی به هدف خود برسیم، تاکید کرده است در واقع این سرمایه گذاری به مبارزه با فقر و گرسنگی کمک می نماید.

بنابراین گزارش، ریاست سازمان دامپزشکی کشورمان در ادامه با اشاره به آنچه امروز جمعه در این اجلاس گذشته است، به نقل از خانم دکتر مونیکا الیوا، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی دام (oie ) که وی نیز در اجلاس جهان عاری از پی پی آر سخنرانی کرده است، اظهار کرد: “دنیا نیازمند سرمایه گذاری بیشتر برای ریشه کنی بیماری است و ریشه کنی پی پی آر به شرط اتحاد و همراهی همگی امکان پذیر است. سازمان بهداشت جهانی دام در حال رصد آنچه در سطوح ملی و بین المللی در ارتباط با ریشه کنی این بیماری در حال انجام است بوده و از سرویس های دامپزشکی دنیا به دلیل همکاری جدی در این راه قدردانی می کنیم.”

به گفته دکتر رفیعی پور، خانم دکتر مونیکا الیوا در بخش دیگری از اظهاراتش، به برنامه ریشه کنی پی پی آر به کمک های جدی موسسه پنواک و ۳ آزمایشگاه رفرانس در چین، پربرایت انگلستان و سیراد فرانسه اشاره کرده و ضمن اعلام اینکه واکسن با کیفیت در دنیا در دسترس هست، از وجود قوانین و مقررات خوب در این مسیر کهoie تنظیم و برقرار کرده، خبر داد.

بر اساس این گزارش، دکتر الیوا در بخش دیگری از اظهاراتش نیز به تاکید مشترک فائو و oie بر مهم بودن این بیماری و باور مشترک آن ها برای ریشه کنی این بیماری که سبب توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال می شود، اشاره کرده و خبر داده است در حال حاضر این بیماری در نزدیک به ۷۰ کشور آفریقایی، خاورمیانه، آسیا و اروپا دیده شده است.

در ادامه این گزارش، دکتر بهمن عابدی کیاسری، مدیر کل سازمان های تخصصی، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان دامپزشکی کشور نیز که ریاست سازمان دامپزشکی را همراهی می کند، به اظهارات دکتر میمیکا، کمیسیونر توسعه و همکاری های بین المللی اتحادیه اروپا اشاره کرده که گفته است گزارش های موجود حاکی از حضور این بیماری در اقصی نقاط جهان از جمله اروپا، آسیا، آفریقا و خاورمیانه است و مبارزه با این بیماری، تاثیرات اجتماعی و اقتصادی در دنیا به ویژه در آفریقا خواهد داشت.

کمیسیونر توسعه و همکاری های بین المللی اتحادیه اروپا در ادامه از آمادگی اتحادیه اروپا برای کمک به برنامه ریشه کنی این بیماری خبر داده و خواستار حل چالش های جهانی با تعهدات و همکاری های جهانی شده است. کما اینکه دکتر میمیکا، واکسیناسیون سرویلانس و گزارش دهی را از اجزای مهم این برنامه توصیف کرده و گفته است جهت تسریع این مهم، باید سرویس های دامپزشکی جهان توسعه یابد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور در اشاره به دیدارش با خانم دکتر مونیکا الیوا مدیر کل oie که در آن برنامه های ایران برای ریشه کنی بیماری تشریح شده است، خبر داد: در این دیدار به اطلاع مدیرکل oie رسانده شد که در حال حاضر ایران در مرحله ۲ کنترل بیماری قرار دارد و به مدت ۳ سال با واکسیناسیون جمعیت هدف و تکرار واکسیناسیون در کانون های قدیمی و شعاع اطراف کانون ها، در حال گذر از مرحله ۲ کنترل بیماری است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه دیگر این اجلاس، در سال آینده ۱۳۹۸ در صورت تامین اعتبار و واکسن مکفی وارد مرحله سوم کنترل بیماری شده و در این مرحله با مایه کوبی ۷۰ تا ۸۰ درصد دام های سبک به صورت هدف مند همراه با علامت گذاری دام‌های مایه کوبی شده به مدت ۳ سال متوالی به مرحله ریشه کنی بیماری نزدیک خواهیم شد. (سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱)

رفیعی پور با بیان این که در بخش دیگری از برنامه اجلاس اشاره شده مرحله ریشه کنی به عنوان مرحله پایانی از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت و در این مرحله فقط اقدام به مایه کوبی دام های جوان (بره و بزغاله های همان سال) همراه با مطالعه دقیق و کامل کانون‌های بیماری خواهد شد، یادآور شد: بر اساس برنامه همین اجلاس، در سال ۲۰۲۵ با قطع مایه کوبی و برقراری سیستم مراقبت اعلام ریشه کنی بیماری خواهد شد.

در این اجلاس، وزیران کشاورزی کشورهای چاد، مصر، هند، مغولستان، سنگال، اوگاندا، سودان، زامبیا، ارمنستان، ازبکستان، بنگلادش و سومالی نیز حضور یافته و سخنرانی کرده اند.

طراحی سایت توسط فراکارانت