English | سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

عشایر می توانند الگوی اقتصادی کشور باشند

عشایر می توانند الگوی اقتصادی کشور باشند

۱۳۹۷/۰۴/۲۸

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: عشایر با کمترین نرخ بیکاری، نداشتن معوقات بانکی و تکیه بر توانمندی بومی و تولیدات داخلی می توانند الگوی اقتصادی در کشورمان باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از ایرنا، کرمعلی قندالی در نخستین جلسه شورای عشایری استان قم افزود: در ۳ سال گذشته بیش از ۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات به عشایر پرداخت شده است، اما آنان در بازپرداخت تسهیلات ،معوقات بانکی ندارند و این یک سرمایه عظیم فرهنگی و اجتماعی است.

وی در ادامه گفت: امروز بیش از ۲۱۳ هزار خانوار عشایر در دورترین نقاط کشور به صورت شبانه روز درحال تلاش بوده و بدون اینکه هزینه ای برای کشور ایجاد کنند کار خود را به خوبی انجام می دهند و می توان گفت بزرگترین امتیاز عشایر، صداقت آنان می باشد.

قندالی با اشاره به پایبندی عشایر به ارزش ها و هنجارهای جامعه، تقدیم ۱۰ هزار شهید را مورد توجه قرار داد و گفت: عشایر کمترین آسیب ها و تخریب را در مراتع و مناطق طبیعی داشته و انطباق پذیری آنها با شرایط زیست محیطی بی نظیر است.

وی با بیان اینکه عشایر کارکردها و ظرفیت های بسیار ارزشمندی داشته و فقط ۴ درصد بیکاری در جامعه عشایری وجود دارد، تصریح کرد: در استان قم هر خانوار عشایری، به طور میانگین ۱۰۰ رأس دام دارد که زندگی خود را با آن گذران می کند.

قندالی با بیان اینکه دولت در سال های اخیر به موضوع عشایر توجه ویژه ای داشته و خدمات گوناگونی از جمله در حوزه بهداشت و درمان به آنها ارائه کرده است، خاطرنشان کرد: ما آماده پرداخت تسهیلات به عشایر برای تأمین نهاده های دامی آنها هستیم.

وی همچنین بر ضرورت فراهم آوردن امکان لازم برای عرضه محصولات لبنی و صنایع دستی عشایر تأکید کرد و گفت: پروژه های عمرانی از جمله احداث راه های مواصلاتی و بزرگراه ها نباید بدون توجه به وضعیت زندگی و تردد عشایر انجام شود و پیش از آن باید در رابطه با عشایر نیز استعلام های لازم اخذ شود.

استاندار قم نیز در این جلسه با بیان اینکه باید توجه ویژه ای به عشایر و دغدغه های آنان داشته باشیم، اظهار داشت: عشایر همواره در تأمین امنیت در کشورمان در ابعاد گوناگون نقش بسزایی داشته اند که باید مدنظر قرار بگیرد.

سید مهدی صادقی با بیان اینکه عشایر افراد باصفا، صادق، صمیمی و کم توقعی هستند، تصریح کرد: عشایر در هر منطقه ای که حضور دارند، منشأ برکات بسیاری بوده اند و مسئولان امر باید تلاش کنند تا وضعیت زندگی آنها بهبود یافته و موجب رضایتمندی آنان شود.

طراحی سایت توسط فراکارانت