English | پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

مدير آب و خاك و امور فني مهندسي سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان: آئین‌نامه اجرایی قانون جامع خاک در استان سمنان تدوین شود

مدير آب و خاك و امور فني مهندسي سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان بر ضرورت تدوین آئین‌نامه اجرایی قانون جامع خاک در این استان تأکید کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، حسین شاهینی در کارگاه تخصصی کیفیت خاک اراضی استان و بهره‌وری آب اظهار داشت: امروز لازم است تا مدیران استان سمنان به حفاظت و مدیریت پایدار خاک‌ها و حوزه‌های آبی این استان توجه بیشتری کنند.
وی تهیه آیین‌نامه اجرایی قانون جامع خاک در استان سمنان را خواستار شد و افزود: این آئین نامه باید پس از ابلاغ با همه توان بخش خصوصی و دولتی اجرایی شود.
مدير آب و خاك و امور فني مهندسي سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: خاک پیکره‌ای طبیعی و پویاست که بر اثر فرآیندها و عوامل خاک‌ساز تشکیل شده و در برگیرنده مواد معدنی و آلی است که پوسته خارجی زمین را می‌پوشاند و گیاهان قادر به روئیدن در آن بوده و پوشش‌های آبرفتی و سنگی سطح زمین را نیز در بر می‌گیرد.
شاهینی با بیان اینکه خاک برخلاف آب تجدید پذیر نیست افزود: به طور متوسط هر سانتی متر خاک ۶۰۰ تا ۷۰۰ سال زمان می‌برد تا از سنگ مادر تشکیل شود.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به غیر قابل تجدید بودن و نقش‌های متعدد و حیاتی خاک در طبیعت، حفظ آن برای آینده پایدار و امنیت غذایی ضروری است.
مدير آب و خاك و امور فني مهندسي سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه توسعه پایدار هیچ کشوری بدون توجه به منابع خاک دست یافتنی نیست بر لزوم حفظ و حراست از این سرمایه خدادادی برای بهره‌برداری پایدار و حفظ امانت برای نسل‌های آینده تأکید کرد.
شاهینی خاطرنشان کرد: متأسفانه امروز آثار زیانبار عدم توجه به سنت‌های الهی و سوء مدیریت در بهره‌برداری از منابع خاک و اراضی پدیدار شده و زنگ خطر جدی را در مورد رفاه سلامت و حتی ادامه حیات بشر به صدا درآورده است.
وی با بیان اینکه از دست دادن خاک سبب به خطر افتادن سایر برنامه‌های مدیریتی بخش کشاورزی از جمله مدیریت آب و مدیریت تولید می‌شود بر ضرورت حفظ، احیا و بهره‌برداری بهینه از منابع خاک کشاورزی بر اساس اصول توسعه پایدارتأکید کرد.
مدير آب و خاك و امور فني مهندسي سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان همچنین بر ضرورت حفظ و ارتقاء حاصلخیزی خاک کشاورزی، کاهش آلودگی منابع آب و خاک کاهش و جلوگیری از شور شدن اراضی، جلوگیری از تغییر بی رویه کاربری اراضی، کنترل و پیشگیری از فرسایش، انتقال یافته‌های پژوهشی به بهره‌برداران درباره حفاظت و حاصلخیزی خاک، مدیریت جامع خاک و اصلاح ساختار سازمانی و حقوقی خاک کشور تأکید کرد.
شاهینی با بیان اینکه از بین رفتن خاک سبب به خطر افتادن امنیت غذایی نیز می‌شود اضافه کرد: زمانی که امنیت غذایی به خطر بیفتد؛ امنیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نیز به مخاطره می‌افتد. بنابراین مسئولان باید حفاظت و مدیریت خاک را به صورت جدی مدنظر قرار دهند.
کشاورزی حفاظتی در استان سمنان توسعه یابد
مدير آب و خاك و امور فني مهندسي سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به وضعیت فعلی خاک‌های کشاورزی استان سمنان گفت: روش‌های فعلی مدیریت منابع پاسخگوی اهداف برنامه‌های توسعه‌ای و نیازهای امنیت غذایی نسل‌های آینده نیست.
شاهینی با اذعان به اینکه باید رویکرد بهتری به منظور جلوگیری از تخلیه عناصر غذایی در پیش گرفت بر ضرورت توسعه کشاورزی حفاظتی در استان سمنان تأکید کرد.
وی خاطر نشان کرد: همچنین حفظ توان زیستی خاک، جلوگیری از سوزاندن بقایای گیاهی، توسعه کاربرد مواد آلی، توسعه و ترویج مصرف بهینه کود از طریق آزمون خاک از جمله مواردی است که باید سرلوحه کار مدیریت اجرایی استان سمنان قرار گیرد.
مدير آب و خاك و امور فني مهندسي سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: مدیران اجرایی مرتبط با خاک در همه دستگاه‌ها باید به موضوع کاهش نرخ فرسایش خاک در استان سمنان به ویژه حاشیه جنوبی آن اهتمام جدی داشته و در جهت اجرای قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی برنامه عملیاتی منسجم ارائه کنند.
شاهینی بر ضرورت ایجاد پایگاه اطلاعات جامع و بهنگام خاک تأکید و افزود: برای تبیین وضع موجود و پایش مداوم کیفیت خاک اطلاعات لازم در این زمینه باید در اختیار همه دستگاه‌های مرتبط قرار گیرد.
وی بر ضرورت اجرای پروژه‌های مختلف در حوزه خاک تأکید کرد و افزود: باید از محل منابع استانی تحقیقاتی درباره چالش‌های زیست محیطی خاک، شوری خاک و تغییرات آن، آلودگی خاک و کاربری‌های نامناسب انجام شود.
مدير آب و خاك و امور فني مهندسي سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه موضوع خاک تنها منحصر به بخش کشاورزی نیست تصریح کرد: امروز نه تنها نباید مباحث خاک به حوزه کشاورزی محدود شود؛ بلکه باید کاربری‌های خاک و توانمندی تولید آن رعایت شده و به مباحث جدید مرتبط مانند حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی در کنار تحقیقات خاک توجه شود.

طراحی سایت توسط فراکارانت