English | جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

مدیرکل دفتر ترویج،روابط عمومی و امور بین الملل سازمان امور اراضی کشور: ۷۰ درصد از تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی در کشور کاهش یافته است

مدیرکل دفتر ترویج،روابط عمومی و امور بین الملل سازمان امور اراضی کشور:

۷۰ درصد از تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی در کشور کاهش یافته است

مدیرکل دفتر ترویج،روابط عمومی و امور بین الملل سازمان امور اراضی کشور گفت: ۷۰ درصد از تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی در کشور کاهش یافته است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان سید علی محققی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: سامان دهی و توسعه اراضی کشور، تعیین تکلیف مالکیت ها و حقوق متقابل مردم و دولت از وظایف حاکمیتی و اصلی سازمان امور اراضی کشور و مدیریت امور اراضی در سطح استان ها است.

وی با بیان اینکه آموزش به مردم،فرهنگ سازی،اطلاع رسانی و آگاهی بخشی لازمه تحقق این وظایف است افزود: حفظ کاربری اراضی و جلوگیری از خرد شدن قطعات اراضی کشاورزی  دو رکن اصلی برای حفظ اراضی کشاورزی است.

مدیرکل دفتر ترویج،روابط عمومی و امور بین الملل سازمان امور اراضی کشور با اشاره به اینکه با انجام کار های ترویجی و آموزشی مردم و بهره برداران در دستور کار است اضافه کرد:با اجرای این مهم می توانیم زمینه مناسب برای حفظ اراضی کشاورزی را فراهم کنیم و نیازی به اعمال قانون برای مواردی مانند تغییر کاربری نداشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه تغییر کاربری مطابق با قانون جرم است و تبعات آن برای شخص متخلف خیلی سخت است تصریح کرد: باید در این راستا آگاهی بخشی کنیم و اجرای طرح های ترویجی و فرهنگی را برای ارتقا سطح آگاهی تولید کنندگان و بهره برداران در دستور کار قرار دهیم.

محققی خاطرنشان کرد:این مسئله هزینه دولت را برای اعمال قانون و اجرای قانون کاربری که به دولت تحمیل می شود را کاهش می دهد.

وی با تأکید بر لزوم انجام کار های پیشگیرانه و اجرای کارگاه های آموزشی یادآور شد:کار ترویجی یک کار کیفی است و نمی توان برای آن عدد و ارقامی در نظر گرفت.

مدیرکل دفتر ترویج،روابط عمومی و امور بین الملل سازمان امور اراضی کشور گفت:با انجام کار های ترویجی و آموزشی که در سال های اخیر انجام شده است نتیجه مطلوبی را در آمار تغییر های کاربری جهاد کشاورزی نشاان می دهد.

وی با اشاره به اینکه سال های اخیر شاهد کاهش محسوس تخلفات در حوزه تغییر کاربری اراضی بودیم اذعان کرد:با مطالعاتی که به صورت پیمایشی در برخی نقاط از جمله شمال کشور و در استان تهران و البرز تا  ۷۰ درصد تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی در چند سال اخیر کاهش یافته است.

محققی با بیان اینکه بخشی از آن اقدامات ترویجی و بخشی از آن به سبب برخورد قاطعانه  با تخلفات در این حوزه است یادآور شد: جهاد کشاورزی در راستای اجرای قانون کاربری با قاطعیت برخورد     می کند.

وی گفت:مجموعه فعالیت های ایجابی و سلبی دو بال قوی برای حفظ اراضی کشاورزی است.

مدیرکل دفتر ترویج،روابط عمومی و امور بین الملل سازمان امور اراضی کشور  در ادامه با بیان اینکه به سبب شرایط مختلف زمین های کشاورزی در حال کوچک شدن است تصریح کرد: این مهم در کاهش بازدهی زمین  و افزایش هدر رفت منابع مانند آب در اراضی کشاورزی می شود.

وی افزود:مجموعه مدیریت ترویج جهاد کشاورزی تعاملات خوبی را در سطح استان ها ایجاد کرده است و درصدد ترویج فرهنگ و آگاهی بخشی و آموزش های لازم در این عرصه هستیم.

محققی در ادامه با اشاره به اجرای طرح کاداستر در اراضی کشاورزی بیان کرد: در بحث کاداستر در اراضی کشاورزی در مرحله ای باید از مردم اطلاعات را جمع آوری کنیم که لازمه تحقق اهداف کاداستر اراضی کشاورزی مشخص شدن مالکیت ها و اطلاعات مربوط به مالکیت های اراضی کشاورزی است.

وی با بیان اینکه این مهم نیازمند همکاری و جمع اوری اطلاعات مردم است تأکید کرد:  تا مادامی که همکاری بهره برداران در این طرح وجود نداشته باشد این طرح اجرایی نخواهد شد.

این مقام مسئول بهره گیری از ظرفیت های ترویجی در سازمان جهاد کشاورزی سراسر کشور را در دستور کار این مجموعه اعلام کرد و خاطرنشان کرد: با تحقق این موضوع  اطلاعات مربوط به اراضی کشور و روند جمع آوری این اطلاعات تسریع می شود.

وی افزود: همچنین دقیق و راستی آزمایی اطلاعات در خود اظهاری های کشاورزان راحت تر و دقیق تر خواهد شد.

مدیرکل دفتر ترویج،روابط عمومی و امور بین الملل سازمان امور اراضی کشور با تأکید بر لزوم ایجاد هماهنگی بین ترویج و اجرای کاداستر گفت: با توجه به کمبود آب و بحران آب در کشور ،سازمان امور اراضی هم متولی تأمین زمین و واگذاری آن برای طرح های مختلف کشاورزی و غیر کشاورزی از محل اراضی منابع ملی و دولتی است و این مهم منوط به وضعیت آب است.

وی با بیان اینکه واگذاری زمین وابسته به وضعیت آب است و اگر جایی منابع آبی وجود نداشته باشد واگذاری زمین برای اجرای طرح های آب بر انجام نمی شود بیان کرد: قوانین تغییر کار بری با توجه به وضعیت آب در منطقه باید اجرا شود و ساخت و ساز در اراضی کشاورزی ممنوع است .

محققی بیان کرد:اگر نیاز باشد یک زمین کشاورزی که آب ندارد مطابق با قانون کمسیون ماده یک وظیفه دارد درخواست هایی برای تغییر کاربری برای اجرای طرح های مختلف گردشگری و ساخت و ساز و غیره بررسی کند.

وی  کیفیت خاک و آب را از دو شاخص  مهم این کمسیون دانست و گفت:اعضای این کمسیون می توانند در بحث تغییر کاربری اراضی تعیین تکلیف کنند.

طراحی سایت توسط فراکارانت