English | جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

مدیر آب‌وخاک و امورفنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: بیش از ۳۳ میلیارد ریال اعتبار برای پروژه‌های استخر ذخیره آب هزینه شد

مدیر آب‌وخاک و امورفنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: درسال گذشته بیش از ۳۳ میلیارد ریال اعتبار برای پروژه‌های استخر ذخیره آب و تکمیل وبهره برداری طرح های سامانه های نوین آبیاری در استان سمنان هزینه شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، حسین شاهینی با اشاره به آمار وضعیت اعتباری پروژه‌های استخر ذخیره آب استان سمنان در سال گذشته اظهار داشت: ۸۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال در مجموع برای اجرای این پروژه‌ها مصوب که ۳۳ میلیارد و ۳۳۰ میلیون ریال آن ازطریق سازمان دریافت که عموما” در قالب خرید ورق های ژئوممبران هزینه شد.
وی با اشاره به‌تلاش های صورت گرفته در راستای بهینه سازی مصرف آب و افزایش راندمان آبیاری با توجه به شرایط اقلیمی ووضعیت منابع آب استان ، درباره ضرورت احداث استخرهای ذخیره آب کشاورزی گفت: احداث استخر های ذخیره آب به عنوان مکمل طرح های سامانه نوین آبیاری به دلایل عدم آسیب دیدن پمپ های چاه جهت تامین فشار سیستم آبیاری تحت فشار ،حقابه ای بودن اکثر منابع آبی و طولانی بودن مدارهای آبیاری ،تفاوت دبی چاه ودبی سیستم های آبیاری تحت فشار، پائین بودن دبی برخی از منابع آبی در اختیارکشاورزان دراستان ضرورری وغیر قابل اجتناب بوده واین موضوع با توجه به مشکل خشکسالی و کمبود آب در سال‌های اخیر برای استفاده کنترل‌شده از منابع آبی موجود اهمیت ویژه‌ای دارد.
مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: محدودیت منابع آب و خشک‌سالی‌های اخیر در کنار تسهیلات دولتی باعث شد تا کشاورزان استان گام های موثری درراستای استفاده بهینه از منابع در اختیار آب بردارند که برآیند این موضوع با اجرای میزان قابل توجهی از طرح های سامانه های نوین ابیاری درسطح اراضی استان قابل رؤیت است.
شاهینی گفت: از این رو ضرورت همگامی وهم سوئی احداث استخر ذخیره آب و اجرای طرح های سامانه های نوین آبیاری سبب شده تا احداث استخر ذخیره آب در دستور کار قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: در این راستا ذخیره‌سازی آب در استخرها به عنوان یکی از اجزای مهم سیستم های ابیاری تحت فشار یکی از مواردی است که همواره مورد توجه بهره برداران ومسئولین امر واقع‌شده و یکی از راهکارهای استفاده بهینه از منابع آبی است.
وی افزود: دراستان به دلیل کمبود منابع آب و گسترش تولیدات کشاورزی و روی آوردن به سیستم‌های نوین آبیاری در راستای استفاده بهینه از منابع آب از قبیل آبیاری قطره‌ای و لزوم ذخیره آب به‌وضوح احساس می‌شود.
مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان تصریح کرد: پرواضح است شرایط کشور به لحاظ جریان‌های ورودی به حوزه‌های آبریز و تأمین منابع آبی مطلوب نبوده و چالش‌هایی در زمینه حفظ نرخ تولیدات محصولات کشاورزی در کنار تأمین آب برای مصارف صنعتی، شرب و بهداشت در آینده‌ای نه‌چندان دور وجود دارد.
وی دستاورد آبیاری نوین مانند قطره‌ای و آبیاری‌های بارانی را مصرف بهینه در طول دوره کشت محصول و سهولت و هدفمند شدن عمل آبیاری مزرعه عنوان کرد و گفت: نیاز به استخر ذخیره آب در این سیستم‌ها غیرقابل‌اجتناب است و امروزه احداث استخر ذخیره آب یکی از اجزاء مهم برای اجرای سیستمهای آبیاری تحت‌فشار در سطح مزرعه است.
مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استفاده بهینه از منابع آب، مدیریت مصرف آب و بهینه‌سازی مصرف، امکان اجرای سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار برای بهره‌برداران با حقابه‌های مختلف، افزایش بهره‌وری آب کشاورزی، بهینه‌سازی توزیع زمانی مصرف آب در بخش کشاورزی، توسعه پایدار کشاورزی، ارتقاء ضریب امنیت غذایی و افزایش عملکرد محصولات با تأمین حجم آب مورد نیاز گیاه در شرایط خشک‌سالی و بحران آبی را از مهم‌ترین اهداف احداث استخرهای ذخیره آب در استان سمنان عنوان کرد.
شاهینی همچنین افزود: اکثر استخر های احداث شده براساس سیاست های جهاد کشاورزی به صورت چند منظوره بوده که به صورت مشخص در تعداد کثیری از آن ها آبزی پروری انجام می شود که در تولید گوشت سفید نیز تاثیر به سزایی دارد.
مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی به برخی از چالش‌های موجود در این حوزه اشاره کرد و گفت: کمبود اعتبارات ،عدم همخوانی اعتبارات تخصیصی با حجم پروژه‌های موجود در برخی از شهرستان‌ها، محدودیت در تعداد تولیدکنندگانی که در تولید، ضوابط و شرایط استاندارد ملی را رعایت می‌کنند عدم اجرای کامل و صحیح حفاظ استاندارد در اطراف استخر و اجرای تابلوهای هشدار دهنده ، از سوی بهره برداران برخی از این چالش‌ها است.

طراحی سایت توسط فراکارانت