English | پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان: برنامه‌های کاهش اثرات مخرب خشکسالی بر باغات استان سمنان اجرا می‌شود

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان:

برنامه‌های کاهش اثرات مخرب خشکسالی بر باغات استان سمنان اجرا می‌شود

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به کاهش میزان بارندگی و خشکسالی‌های متناوب در استان گفت: برنامه‌های کاهش اثرات مخرب خشکسالی بر باغات استان سمنان اجرا می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، مهدی قرائیان با بیان اینکه استان سمنان با میزان بارندگی ۱۰۷٫۹ میلی‌متر دومین استان خشک کشور محسوب می‌شود اظهار داشت: در سال‌های اخیر با کاهش قابل‌توجه میزان بارندگی منابع آبی سطحی این استان مانند چشمه‌ها و قنوات بشدت تحت تأثیر قرارگرفته است و میزان آبدهی در این منابع آبی کاهش چشمگیر داشته است.

وی با اشاره به کاهش میزان بارندگی در این استان گفت: از ابتدای امسال تاکنون با کاهش ۵۰ درصدی میزان بارندگی مواجه بودیم و این میزان در برخی مناطق شمالی استان حدود یک‌سوم میزان بلندمدت بارندگی بوده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به وجود ۵۴ هزار هکتار باغ آبی مثمر در سطح استان گفت: در شرایط خشکسالی برخلاف زراعت یک‌ساله کاهش سطح کشت‌های دائمی امکان‌پذیر نیست و مضرات کم‌آبی بر روی باغات به‌عنوان سرمایه‌گذاری بلندمدت اثرات جبران‌ناپذیری دارد.

قرائیان با اذعان به اینکه تغییرات اقلیمی موجود و کاهش میزان بارندگی ایجاب می‌کند تا برنامه‌ریزی لازم و دقیق برای کاهش خسارت بر بخش کشاورزی استان صورت گیرد به برنامه‌های طراحی‌شده کاهش اثرات مخرب خشکسالی از سوی این سازمان برای کشاورزان اشاره کرد و گفت: در این راستا اطلاع‌رسانی به باغداران و همچنین ارائه توصیه‌های فنی برای به‌کارگیری روش‌های مقابله با اثرات مخرب خشکسالی در حال انجام است.

وی به برخی از راهکارها و اقدامات در راستای کاهش اثرات مخرب خشکسالی بر باغات استان اشاره کرد و گفت: جایگزینی ارقام مقاوم به کم‌آبی، به‌کارگیری سیستم‌های نوین آبیاری، استفاده از مالچها، تغذیه مناسب و مصرف مواد آلی و مواد جاذب رطوبت و همچنین استفاده از پوشش‌های محافظتی و در نهایت ایجاد سامانه های استحصال آب باران در این زمینه بسیار مفید است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به اقدامات سازمان جهاد کشاورزی برای حمایت از کشاورزان گفت: با هدف کاهش اثرات خشکسالی امسال کودهای مناسب خشکسالی مانند سولفات پتاسیم برای مصرف در باغات به‌اندازه کافی در دسترس باغداران استان قرار گرفت.

قرائیان برگزاری کلاس‌های آموزشی برای کشاورزان را از دیگر اقدامات این سازمان عنوان کرد و افزود: در حال حاضر کلاس‌های آموزشی و آموزش مستقیم کارشناسان پهنه در مراکز جهاد کشاورزی سراسر استان در حال انجام است تا این کارشناسان نیز این آموزش‌ها را در زمان نیاز به کشاورزان انتقال دهند.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای اجرای پروژه‌های تقویت باغات در ۳۰۰۰ هکتار از عرصه‌های بحرانی این استان خاطرنشان کرد: برای اجرای این پروژه‌ها به بیش از ۲۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز است و تأمین به‌موقع این مبلغ می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از خریداری ۱۰۰ تن « زئولیت معدنی» و ۲۰۰ کیلوگرم «اسپور قارچ مایکوریزا» به‌منظور اجرای پروژه‌های الگویی در باغات شهرستان‌های میامی و مهدی‌شهر و ارسال آن به این شهرستان‌ها خبر داد.

طراحی سایت توسط فراکارانت