English | جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان: سمنان دومین تولید کننده زردآلوی کشور است

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به برداشت محصول زردآلو در این استان گفت: سمنان دومین تولید کننده زردآلوی کشور است.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان ، مهدی قرايیان اظهار داشت: سرمازدگی که در باغات مناطق سردسیری استان اتفاق افتاد سبب کاهش تولید محصولات باغی استان و بویژه زردآلو شد.
وی خاطر نشان کرد: پیش بینی می شود امسال حدود ۴۳ هزار تن زردآلو از باغات استان برداشت شود که عمدتا به مصرف تازه خوری می رسد.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه این استان تولید ۶/۱۳ درصد زردآلوی کشور را دارد و دومین استان کشور در تولید این محصول است افزود: سمنان برترین استان در توسعه کشت این محصول است.
قراییان با بیان اینکه عوامل متعددی سبب شده تا این استان از نظر تولید زردآلو در کشور برتر باشد افزود: وجود پتانسیل‌های اقلیمی و شرایط مناسب پرورش زردآلو، وجود ارقام متنوع در مناطق خاص زرآلوکاری استان کانند ارقام منحصر به فرد منطقه پشت بسطام و همچنین یافته های علمی و تحقیقاتی و تحربی در موفقیت باغداران این استان در کشت این محصول مؤثر بوده است.
وی با بیان اینکه سرمازدگی باغات زردآلو یکی از مهم‌ترین مشکلات باغداران در سالهای اخیر است به برخی از اقدامات برای کمک به حل این مشکل اشاره کرد و افزود: باغداران استان بر اساس تحقیقات و همچنین تجارب از ارقام مقاومتر مانند خیبه ای، جهانگیری و جعفری برای توسعه باغات خود استفاده کرده اند.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به اینکه استفاده از روش‌های مقابله ای مانند به کارگیری دستگاههای مولد بادگرم و دستگاههای چاهک معکوس در استان اجرا و در کاهش سرمازدگی مؤثر بوده و نتایج مثبتی داشته است تصریح کرد: در حال حاضر سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان برای حمایت از کشاورزان در این بخش تسهیلاتی از محل خط اعتباری مکانیزاسیون پرداخت می‌کند.
قراییان اضافه کرد: همچنین برای استفاده از « شید هوس مجهز به مه پاش» برای کنترل شرایط محیطی تسهیلاتی از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در نظر گرفته شده و بهره برداران می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

طراحی سایت توسط فراکارانت