English | جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان: ۵۰درصد باغ‌های سیب استان سمنان در شهرستان شاهرود قرار دارد

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان:

۵۰درصد باغ‌های سیب استان سمنان در شهرستان شاهرود قرار دارد

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به وجود باغ های سیب در سراسر این استان گفت: حدود ۵۰ درصد باغ های سیب استان سمنان در شهرستان شاهرود قرار دارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، مهدی قرائیان اظهار داشت: حدود ۴۰ درصد در شهرستان های دامغان و سمنان و مابقی در دیگر شهرستان ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان حمایت های ویژه ای برای توسعه سیب در استان دارد افزود: تکثیر و تولید ارقام متنوع سیب بر روی پایه های رویشی به صورت استاندارد و تحت نظر کمیته فنی نهال استان از جمله این حمایت ها است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اضافه کرد: پرداخت یارانه نهال از دیگر مشوق های این سازمان برای توسعه باغ سیب در استان است.

قرائیان خاطرنشان کرد: پرداخت کمک هزینه اصلاح و بهسازی و تغذیه باغ های سیب از محل تسهیلات کمک های فنی و اعتباری به بهره برداران این بخش انجام می شود.

وی با اشاره به ضرورت اجرای سیستم های نوین آبیاری در سطح مزارع و باغات استان خاطر نشان کرد: در راستای مدیریت بهینه مصرف آب پرداخت تسهیلات و کمک های بلاعوض اصلاح سیستم های آبیاری سنتی به آبیاری تحت فشار در باغ های سیب به بهره برداران صورت می گیرد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه توسعه باغات سیب در دستور کار فعالیت های این مدیریت قرار دارد افزود: در این راستا مطالعه بر روی اراضی شیب دار  برای شناخت پتانسیل توسعه محصول و واگذاری این اراضی به بهره برداران در حال انجام است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان سیب جزء گیاهان مناطق معتدله سرد است که تولید آن در ایران هم از نظر اقتصادی و هم از نظر تغذیه بسیار مهم است، ایران در سال ۹۵ رتبه نهم صادرات سیب درختی را در دنیا به خود اختصاص داده است.

در استان سمنان نیز انواع مختلف سیب تولید شده و سیب زرد، قرمز و گلاب از سوی باغداران این استان تولید می شود.

 

طراحی سایت توسط فراکارانت