English | جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان: ۴۰ هزار تن پسته از باغات دامغان برداشت می‌شود/فرآوری ۲۰ هزار تن پسته دامغان در ۱۰۵ واحد صنایع تبدیلی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان با اشاره به برداشت بیش از ۴۰ هزار تن پسته از باغات این شهرستان، از فرآوری ۵۰ درصد این محصول خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، عباس علیان نژاد در نشستی با تسهیل‌گران بخش کشاورزی شهرستان دامغان اظهار داشت: بر اساس آمارهای موجود، ۵۰ درصد از محصول پسته تولید شده در دامغان به صورت تازه‌خوری مصرف و مابقی آن در ۱۰۵ واحد صنایع تکمیلی این شهرستان فرآوری می‌شود.
وی با اشاره به اینکه کار برداشت پسته از باغات دامغان، از پانزدهم مرداد امسال آغاز شده است افزود: برداشت محصول استراتژیک پسته در دامغان تا پانزدهم آبان ماه امسال به مدت سه ماه ادامه خواهد داشت.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان با بیان اینکه بیش از ۱۵ هزار و ۹۰۰ هکتار باغ پسته در دامغان وجود دارد عنوان کرد: از این میزان، بیش از ۱۳ هزار هکتار آن را باغات مثمر تشکیل داده و بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ هکتار دیگر آن نیز هنوز به باردهی نرسیده است.
علیان نژاد با بیان اینکه پسته بیشتر در مناطق حومه‌ای دامغان و روستاهای قهاب رستاق، صرصر، دامنکوه و برخی دیگر از روستاهای این شهرستان کشت می‌شود اضافه کرد: گونه‌های متفاوت و پراکنده‌ای از پسته شامل عباسعلی، شاه‌پسند، خنجری، فرخی، اکبری، احمد آقایی، حاج حسینی و برخی دیگر از انواع پسته در این مناطق برداشت می‌شود.
وی با اشاره به برداشت بیش از ۴۰ هزار تن انواع پسته از باغات مثمر شهرستان دامغان خاطرنشان کرد: این میزان پسته تازه، معادل ۱۳ هزار تن پسته خشک است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان با بیان اینکه نیمی از پسته تولیدی شهرستان دامغان به صورت تازه‌خوری مصرف می‌شود؛ از فرآوری باقیمانده پسته برداشت شده باغات این شهرستان در ۱۰۵ واحد مکانیزه و نیمه مکانیزه تبدیلی و تکمیلی دامغان خبر داد و افزود: این میزان پسته نیز پس از خشک و فرآوری شدن، برای صادرات، راهی بازارهای داخلی و خارجی می‌شود.
علیان نژاد با اشاره به اینکه پسته دامغان از بهترین انواع پسته‌های موجود در کشور بوده و از نظر کیفیت ظاهری، مزه و طعم در سراسر ایران منحصر به فرد است گفت: این محصول ارزشمند باغی دامغان، قدمتی نزدیک به یک هزار ساله دارد.

 

 

طراحی سایت توسط فراکارانت