English | پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان: تهیه بذر مقاوم به خشکی وتامین به موقع نهاده ها دو عامل مهم در تولید اقتصادی گندم

مدیر زراعت جهادکشاورزی استان سمنان گفت: تامین به موقع نهاده های کشاورزی و تهیه بذر مقاوم به خشکی، مهمترین عامل در تولید بیشتر محصول گندم با استفاده از آب کمتر است.
ابوالفضل شاهمرادی مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان سمنان با بیان اینکه گندم یکی از محصولات زراعی است که نقش مهمی در اقتصاد مقاومتی دارد، افزود: کاهش سطح زیر کشت و افزایش عملکرد، از برنامه های ابلاغی اقتصاد مقاومتی است.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی در خصوص اقدامات انجام شده برای” افزایش تولید بیشتر با استفاده از آب کمتر” افزود: تامین بموقع نهاده های کشاورزی شامل کود و بذر مرغوب ومقاوم در برابر خشکسالی که با مصرف کمترین میزان آب بیشترین تولید را داشته باشد و انجام کشت در تاریخ مناسب، نقش موثری در جلوگیری از خسارت سرمازدگی و تولید بهینه گندم دارد.
وی با اشاره به تجهیز ۳۵۳ هکتار از سطح زیر کشت گندم آبی استان به آبیاری میکرو گفت: این شیوه نوین آبیاری در مناطق دارای ساختار مناسب، کاهش مصرف آب و افزایش میزان عملکرد در واحد سطح را به دنبال دارد.
شاهمرادی با بیان اینکه سطح زیر کشت گندم آبی در سالجاری ۲۰ هزارو۸۲۰ هکتار و سطح زیر کشت گندم دیم ۸ هزارو۹۵۰ هکتار است، افزود: سالجاری نسبت به سال گذشته سطح زیر کشت گندم آبی ۴ هزار هکتار کاهش داشته است.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی از خرید حدود ۷۸ هزارو ۹۷۰ تن گندم از کشاورزان استان تا کنون خبر داد و افزود: پیش بینی می شود میزان تولید گندم امسال به بیش از ۹۶ هزار تن در استان برسد.
وی با بیان اینکه میزان تولید گندم دیم در سالجاری به علت کاهش بارندگی ها نسبت به سال گذشته با کاهش مواجه بوده است افزود: با وجود کاهش سطح، تولید گندم آبی نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است.

 

طراحی سایت توسط فراکارانت