English | شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

مدیر کل منابع طبیعی استان سمنان: ۱۰۰هزار هکتار جنگل دست کاشت در استان سمنان ایجاد شد

مدیر کل منابع طبیعی استان سمنان:

۱۰۰هزار هکتار جنگل دست کاشت در استان سمنان ایجاد شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از ایجاد ۱۰۰هزار هکتار جنگل دست کاشت در استان خبر داد و گفت :این طرح با هدف حفظ خاک و منابع خاکی در استان انجام شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، علی نقی حیدریان ظهر امروز در همایش روز جهانی خاک اظهار داشت: طرح‌های مختلف بیابانزدایی از سوی این اداره کل با هدف حفظ منابع خاکی در استان انجام شده است.

وی به برخی از اقدامات این اداره کل در راستای حفظ خاک در منابع بیابانی اشاره کرد و اظهار داشت: ۴۰۰هزار هکتار طرح بیابان‌زدایی در مناطق بیابانی استان اجرا شده که حدود ۱۴۰ هزار هکتار آن در کانون‌های بحرانی بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه افزایش پوشش گیاهی یکی از راه های حفظ خاک است از ایجاد جنگل دست کاشت نیز خبر داد و گفت: ۱۰۰ هزار جنگل دست ایجاد شده که بیش از ۶۵ درصد آن در محدوده کانون‌های بحرانی است.

مدیرکل منابع طبیعی و ابخیزداری استان سمنان اضافه کرد: این استان از نظر مساحت بیابانی سومین استان کشور بوده که حدود ۵۵ درصد خاک استان بیابانی است.

حیدریان با بیان اینکه فرسایش بادی و آبی از راه‌های تخریب خاک در استان سمنان به شمار می‌رود خاطر نشان کرد :متأسفانه در استان سمنان این دو فرسایش سبب از بین رفتن می‌شود که برای حفظ خاک این اداره کل اقدامات متعددی انجام داده است.

وی به برخی از اثرات فرسایش خاک  اشاره کرد و گفت: کاهش حاصلخیزی خاک، کاهش آب‌های زیرزمینی، خشک شدن سریع مخازن سدها و ایجاد سیلاب‌های خطرناک برخی از این اثرات زیانبار است.

مدیرکل منابع طبیعی و ابخیزداری استان سمنان با بیان اینکه مشارکت مردم در حفظ منابع خاکی استان بسیار مؤثر است تصریح کرد: اقدامات تشویقی و حمایتی به منظور حفظ پوشش گیاهی منطقه با همکاری و مشارکت مردم در حال انجام است.

حیدریان به دیگر اقدامات انجام شده در راستای حفظ خاک اشاره کرد و افزود: اجرای طرح‌های تثبیت تپه‌های ماسه ای( احداث باد شکن)، اجرای پروژه‌های نهالکاری و بذرکاری در سطح استان و همچنین اجرای پروژه های کنترل هرزآب برای توسعه پوشش گیاهی در اراضی بیابانی از جمله این اقدامات است.

طراحی سایت توسط فراکارانت