English | جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان: توسعه کشت گلخانه ای اولویت مهم جهاد کشاورزی استان سمنان است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از توسعه کشت گلخانه ای به عنوان اولویت مهم این سازمان نام برد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، لطف الله رضایی در جلسه توسعه گلخانه های استان سمنان در سالن جلسات شهید شاهی سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد اظهار داشت: با توجه به مشکل کم آبی موجود در استان سمنان و لزوم بهره وری بیشتر از منابع آبی و ایجاد ارزش افزوده در محصولات کشاورزی و باغی این استان، موضوع توسعه فضای گلخانه ای و افزایش کشت محصولات گلخانه ای در استان سمنان با جدیت پیگیری می‌شود.
وی با اشاره به عملکرد سازمان جهاد کشاورزی در راستای توسعه فضای گلخانه ای این استان افزود پیگیری برای رفع موانع توسعه گلخانه ها، عدم دریافت عوارض احداث بنای گلخانه‌ای با توجه به تصویب شورای برنامه ریزی استان سمنان، برگزاری دوره های آموزشی و توجیه سرمایه‌گذاری در حوزه گلخانه ای استان سمنان، پیگیری حذف حریم های غیر ضروری برای گلخانه های استان و اصلاح و ساماندهی استعلام های امور اراضی برای گلخانه ها در سامانه پنجره واحد نظام مهندسی کشاورزی این استان از جمله اقداماتی بود که در راستای توسعه گلخانه های استان سمنان اجرایی شده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به تدوین پیش نویس سند استاندارد سازه و تجهیزات گلخانه ای استان سمنان بیان کرد: این سند در راستای حمایت از توسعه گلخانه های استان سمنان وو ساخت سازه های استاندارد و کارآمد تدوین شده است.
رضایی با اشاره به اینکه برخی قوانین و دستورالعمل‌های مربوط به توسعه گلخانه ها با پیشنهاد سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اصلاح و به استان‌های کشور ابلاغ شده است عنوان کرد امسال ۸ جلسه ستاد توسعه گلخانه های استان سمنان با هدف برنامه ریزی برای توسعه کشت گلخانه ای در این استان برگزار و در این راستا از همه ظرفیت‌های استان استفاده شده است.
وی توسعه گلخانه های کوچک مقیاس را از دیگر سیاست‌های مهم سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در راستای توسعه کشت گلخانه ای این استان برشمرد و افزود: با توجه به ظرفیت موجود در روستاها و شهرها امکان ایجاد زنجیره تولید با احداث گلخانه های کوچک مقیاس ، حداقل مساحت مورد نیاز برای احداث این گلخانه به ۳۰۰ متر مربع کاهش یافته است نقاطی که امکان احداث گلخانه های مدرن وجود ندارد؛ گلخانه های کوچک مقیاس ایجاد کرد و مجوزهای مربوطه با کمترین زمان اداری و از طریق سامانه در یک روز صادر می شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به اینکه این استان تا افق ۱۴۰۴ متعهد به ایجاد ۱۰۰۰ هکتار فضای گلخانه‌ای شده و بر این اساس تعهد مربوط به سال ۹۷ این سازمان احداث ۸ هکتار گلخانه بوده است گفت: با تلاش های انجام شده از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۳۰ هکتار به فضای گلخانه‌ای استان سمنان افزوده شده و در مجموع فضای گلخانه ای این استان به ۱۳۳٫۶۵ هکتار رسیده است.
رضایی از افزایش میزان محصولات تولیدی گلخانه های استان سمنان از ۲۲ هزار تن به ۲۹.۸ هزارتن خبر داد.
وی با بیان اینکه کمکهای فنی اعتباری به منظور کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی توسعه گلخانه ها در استان سمنان بسیار راهگشا است خاطر نشان کرد: در خواست کمک به کاهش نرخ سود به استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ارسال شده و با عنایت به ضرورت موضوع به جد در حال پیگیری است.

طراحی سایت توسط فراکارانت