English | پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: ۳۳ درصد سطح زیر کشت گیاهان دارویی استان سمنان به کشت زیره اختصاص دارد.

۳۳درصد سطح زیر کشت گیاهان دارویی استان سمنان به طلای سبز اختصاص دارد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: ۳۳ درصد سطح زیر کشت گیاهان دارویی استان سمنان به کشت زیره اختصاص دارد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان لطف الله رضایی اظهار داشت: این مقدار سطح زیر کشت معادل ۶۸۸ هکتار است.
وی خاطرنشان کرد: شهرستان های سمنان و شاهرود از مراکز عمده تولید زیره در استان محسوب می‌شوند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد: محدودیت منابع آبی و بازده اقتصادی ناچیز برخی از محصولات در این شرایط سبب شده تا گیاهانی که مقاوم به شرایط کم آبی بوده و دارای ارزش اقتصادی بالایی هستند در این استان کشت شود.
رضایی با بیان اینکه استفاده از گیاهانی که علاوه بر مقاومت به شرایط کم آبی از بازده اقتصادی خوبی هم برخوردار هستند در استان سمنان ضروری است افزود: زیره سبز با کمترین نیاز آبی در بین محصولات یکی از مهمترین انواع گیاهی دارویی کشور است که به سبب اهمیت و خواص دارویی و درمانی و نقش آن در ارزآوری به عنوان طلای سبز شناخته شده است.
وی افزود: با کشت این گیاه در مناطقی که با محدودیت آب مواجه هستند می‌توان در راستای افزایش بهره وری آب و توسعه پایدار بخش کشاورزی گام موثری برداشت.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد: امسال با پراکنش مناسب بارندگی سطح زیر کشت و تولید زیره افزایش داشته است.
رضایی با بیان اینکه شهرستان سمنان با بیش از ۵۵ درصد سطح زیر کشت زیره سبز یکی از قطب های تولید این محصول در استان سمنان است افزود: کشت محصول زیره در استان برای ۳۰۳ نفر به طور ثابت و ۱۵۰۰ نفر به صورت فصلی اشتغال ایجاد کرده است.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به آغاز برداشت زیره سبز پیش بینی می شود امسال حدود ۱۷۰ تن از مزارع استان سمنان برداشت شود.
معاون سازمان جهاد کشاورزی استان خاطرنشان کرد: نبود صنایع فراوری و بسته بندی این محصول سبب شده این محصول به صورت فله در بازارهای خارج از استان به فروش برسد.
رضایی با بیان اینکه کشاورزان از کشت طلای سبز در مزارع استان سمنان استقبال کرده اند گفت: زیره گیاهی مقاوم در برابر آفات بوده و شرایط اقلیمی استان، نیاز اندک زیره به آب، دوره رشد کوتاه خواص دارویی و درمانی و ایجاد تعادل زمانی فعالیت کشاورزان و ماشین‌آلات کشاورزی از مهمترین عوامل رغبت کشاورزان استان به کشت این محصول است.
وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته به علت بالا بودن رطوبت و بارندگی های مکرر خسارت بوته میری ناشی از آلودگی قارچی مزارع حدود ۱۵ درصد مزارع را درگیر کرد.

طراحی سایت توسط فراکارانت