English | شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: ۲۷۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان سمنان به گل محمدی اختصاص دارد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: ۲۷۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان سمنان به گل محمدی اختصاص دارد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، لطف‌الله رضایی اظهار داشت: استان سمنان به دلیل تنوع آب و هوایی، پتانسیل کشت و تولید اکثر گیاهان دارویی ازجمله گل محمدی، زیره سبز را دارد.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۷۰ هکتار کشت گیاه گل محمدی در استان انجام‌گرفته که نزدیک به ۱۳۰ هکتار آن بارور است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان تصریح کرد: بالاترین سطح زیر کشت مربوط به شهرستان دامغان است که بیش از ۵۰ درصد سطح زیر کشت استان را تشکیل می‌دهد.
رضایی با بیان اینکه کشت گل محمدی دارای ارزش‌افزوده قابل‌توجهی بوده و با توجه به مقاومت به سرما و کم‌آبی با استقبال خوبی در میان کشاورزان استان مواجه شده است تصریح کرد: کشت گل محمدی در طی ۵ سال گذشته افزایش ۷۰ درصدی در استان داشته است.
وی با بیان اینکه بیش از ۶۰ خانوار در سطح استان به‌صورت مستقیم درزمینه گل محمدی فعالیت دارند افزود: در ایام برداشت گل یعنی از اواخر فروردین تا اواخر خرداد شاهد به‌کارگیری ۳۰۰ نفر نیروی کار نیمه‌وقت در سطح استان هستیم.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اضافه کرد: این استان در حال حاضر دارای ۳ واحد فرآوری این محصول بوده و میانگین برداشت این محصول در هکتار ۳ تا ۴ تن در استان است.
رضایی با اشاره به حمایت سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از کشاورزانی که اقدام به کشت گل محمدی کرده بودند گفت: این سازمان با همکاری معاونت باغبانی تسهیلات دولتی از قبیل یارانه نهال و اجرای سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار و همچنین انجام مشاوره‌های فنی از ابتدا تا انتهای طرح را در اختیار بهره‌برداران قرار داده است.
وی تصریح کرد: در سال گذشته مبلغ یک میلیارد و ۳۵ میلیون ریال یارانه برای خرید پایه‌های کشت بافتی گل محمدی در استان تخصیص داده و این مبلغ جذب شد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون در باغات گل محمدی استان مشکلاتی از لحاظ بیماری و آفات مشاهده نشده است به برخی از مشکلات موجود در این بخش اشاره کرد و گفت: برداشت دستی و هزینه کارگری از مشکلات باغداران استان سمنان است.
رضایی در ادامه افزود: در طرح توسعه اراضی شیبدار یکی از گونه های مهم در الگوی کشت گل محمدی بوده و جایگاه ویژه ای دارد و جهت بهره مندی از پتانسیل موجود احداث ، تکمیل و تجهیز صنایع وابسته به این محصول در استان باید به صورت ویژه ای پیگیری گردد.

طراحی سایت توسط فراکارانت