English | جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان: ۴۰۰۰تن بذر اصلاح شده غلات در استان سمنان تولید شد

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان:

۴۰۰۰تن بذر اصلاح شده غلات در استان سمنان تولید شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: امسال ۴۰۰۰تن بذر اصلاح شده غلات در این استان تولید شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان،لطف الله رضایی با بیان اینکه این میزان بذر تولیدی در سطح بیش از یکهزار و ۱۴۲ هکتار تولید شده است اظهار داشت: از این سطح یکهزار و ۵۴ هکتار در طبقه گواهی شده، ۷۷٫۵ هکتار طبقه مادری و ۹ هکتار نیز در طبقه پرورشی است.

وی با بیان اینکه اصلاح بذور با هدف افزایش عملکرد کمی و کیفی تولید محصولات غلات در استان و با همکاری شرکت‌های تولید کننده بذر انجام شده است؛ تصریح کرد: این میزان بذر اصلاح شده غلات در طبقات مختلف بذری تولید و پس از عملیات فرآوری و بوجاری و ضدعفونی برای کشت پائیزه در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اضافه کرد: تمام بذور تولید شده زیر نظر مؤسسه ثبت گواهی بذور با خلوص بسیار بالا و عاری از هرگونه آفت و بیماری و علف‌های هرز در کیسه‌های آرم دار همراه با لیبل مخصوص توزیع می‌شود.

رضایی خاطرنشان کرد: هر کدام از لیبل‌ها دارای یک شماره ۴ رقمی استیکر بوده که به راحتی معرف شرکت تولید کننده در سطح کشور است.

وی با بیان اینکه ارقام تولید شده در گندم شامل ۹ رقم و در جو نیز ۳ رقم است تصریح کرد: این ارقام مناسب و همخوان با اقلیم‌های متفاوت درمناطق مختلف استان در سال‌های گذشته برنامه‌ریزی و امسال به تولید رسیده است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اضافه کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی و چالش کم‌آبی و کمبود بارندگی سعی شده ارقامی به کشاورزان معرفی شود که دارای پتانسیل تحمل خشکی و کم‌آبی بوده و در مناطق سرد مقاوم به تنش سرما باشند.

رضایی با بیان اینکه مشکلات شوری و EC بالا در برخی از مناطق تولید، انگیزه‌ای برای معرفی برخی ارقام مقاوم به این ۲ تنش بوده است ابراز امیدواری کرد تا بذور تولید شده دارای پتانسیل عملکردی بالا بوده و راهگشای تولید در عملیات بهنژادی محصولات زراعی باشد.

وی با اشاره به ارقام تولید بذر گندم گفت: این ارقام شامل پیشگام، میهن، حیدری، سیوند، سیروان، بهاران، نارین، پارسی، افق بوده و ارقام جو نیزشامل یوسف، گوهران و بهمن است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اذعان به اینکه عملیات به زراعی و بهنژادی همواره راهگشا و سبب افزایش عملکرد کمی و کیفی محصولات زراعی است تصریح کرد: عملیات بهنژادی شامل تهیه، تولید و توزیع بذر اصلاح شده با پتانسیل‌های مختلف برای مقابله با تنش‌های اقلیمی و افزایش خصوصیات کیفی است.

رضایی گفت: در این راستا شرکت‌های تولید کننده بذر که شامل اتحادیه‌های تعاونی روستایی گرمسار، سمنان و شاهرود است با عقد قرارداد با پیمانکاران تولیدکننده بذر و زیر نظر مؤسسه ثبت و گواهی بذر استان اقدام به تولید بذور مختلف بر اساس برنامه مصوب سالیانه می‌کنند.

وی گفت: مرکز تحقیقات کشاورزی شاهرود، اتحادیه تعاونی روستایی شاهرود، سمنان و گرمسار پیمانکاران تولید‌کننده بذر استان هستند.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به هدفگذاری‌های صورت گرفته این سازمان برای تولید بذور اصلاح شده گفت: بر اساس این هدفگذاری مقرر شده تا با تقویت شرکت‌های خصوصی تا ۸۵ درصد بذر مصرفی استان از بذور اصلاح شده تولیدی استان باشد.

رضایی افزود: نقش بذور اصلاحی گندم در کیفیت آرد نانوایی در کنار عملکرد مناسب و سایر صفات خوب زراعی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. و تلاش شده در برنامه بذری امسال درصد تولید ارقام دارای کیفیت ۱۰درصد افزایش یابد.

طراحی سایت توسط فراکارانت