English | جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان: توسعه باغات استان یکی از سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی استان است

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان:

توسعه باغات استان یکی از سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی استان است/توسعه باغات در بیش از ۱۲۰۰۰ هکتار از اراضی شیب‌دار استان سمنان هدف‌گذاری شده است

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان توسعه باغات را یکی از سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی این استان دانست و گفت: توسعه باغات در سطح بیش از ۱۲۰۰۰ هکتار از اراضی شیب‌دار استان سمنان در طول برنامه ششم توسعه هدف‌گذاری شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، لطف‌الله رضایی با اشاره به وجود محدودیت منابع آبی در استان اظهار داشت: این محدودیت یک وظیفه بسیار سنگین بر عهده ما گذاشته است که از منابع آبی موجود بیشترین استفاده را داشته باشیم و نسخه شفابخش نیز در بخش کشاورزی افزایش بهره‌وری است.

وی با بیان اینکه ارتقا بهره‌وری نهایتاً به افزایش عملکرد مرتبط بوده خاطرنشان کرد: افزایش عملکرد به‌صورت مستقیم در افزایش درآمد اقتصادی خانوار تأثیر می‌گذارد و لذا افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی یک امر بسیار مهم است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به سیاست‌های دولت درباره جایگزینی محصولات زراعی پرآب بر به محصولات باغی خاطرنشان کرد: این سیاست به‌تبع در استان سمنان نیز پیگیری می‌شود و بر این اساس در برنامه پنجم توسعه و اوایل برنامه ششم می‌بایست حدود ۷ هزار هکتار توسعه باغات داشته باشیم.

رضایی اضافه کرد: خوشبختانه با توجه به پتانسیل شناسی و مزیت نسبی که در سطح استان سمنان بود این عدد به ۱۵ هزار هکتار افزایش یافت و مطالعات آن از سال ۹۰ در مناطق از کمربند مرکزی به سمت شمالی استان آغاز شد و مشخص شد که ۱۲ هزار هکتار ظرفیت بر ای توسعه باغات در استان وجود دارد که خوشبختانه در سال‌های اخیر سالانه حدود ۲ هزار هکتار در قالب این طرح به سطح باغات افزوده‌شده است.

وی درباره باغات واقع اراضی شیب‌دار استان سمنان نیز گفت: از ۵۴ هزار هکتار سطح باغات استان حدود ۲۰ هزار هکتار آن در حاشیه اراضی شیب‌دار قرار دارند که میزان مصرف آب در این مناطق بسیار کمتر از متوسط کشوری یعنی زیر ۱۰۰۰ مترمکعب در هکتار آب مصرف می‌کنند.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اضافه کرد: در طول برنامه ششم باید ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار توسعه باغات در سطح اراضی شیب‌دار استان انجام شود.

رضایی گفت: در سال ۹۶ حدود ۸۰۲ هکتار تعهد توسعه باغات در سطح اراضی شیب‌دار استان بوده است که یک هزار و ۶۰۰ هکتار آن تاکنون انجام‌شده و پیشرفت اجرای این طرح حدود ۲۰۰ درصد است.

وی درباره توسعه باغات در اراضی شیب‌دار منطقه کالپوش نیز گفت: کالپوش شهرستان شاهرود منطقه بکری است که اراضی این منطقه عمدتاً فاقد سند ملکی هستند و قرار است که مشکل این منطقه در کارگروه استانی مطرح‌شده تا موانع اخذ سند در این مناطق برطرف شده و زمینه برای دریافت تسهیلات و یارانه نهال به بهره‌برداران فراهم شود.

 

طراحی سایت توسط فراکارانت