English | پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

معرفی ۲۹ رقم جدید زراعی و باغی و تجلیل از محققان برتر بخش کشاورزی با حضور وزیر جهاد کشاورزی/۹.۲ میلیون تن گندم تاکنون از کشاورزان خریداری شده است

معرفی ۲۹ رقم جدید زراعی و باغی و تجلیل از محققان برتر بخش کشاورزی با حضور وزیر جهاد کشاورزی/۹.۲ میلیون تن گندم تاکنون از کشاورزان خریداری شده است

 ۲۹رقم جدید زراعی و باغی با حضور وزیر جهاد کشاورزی رونمایی و از محققان برتر با اهدای لوح تقدیر تجلیل شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی،محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در سومین جشنواره معرفی ارقام زراعی و باغی که امروز در سالن همایش موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در کرج برگزار شد،گفت:به رغم تنگناهای اقلیمی و کم آبی با بکارگیری توصیه ها و نتایج کار محققان و تولیدکنندگان این بخش، تولید گندم افزایش داشته به طوری که تا امروز توانسته ایم ۳۰۰ هزار تن گندم بیشتر از سال قبل از کشاورزان خریداری کنیم.

وی میزان گندم خریداری شده را تا امروز ۹.۲ میلیون تن عنوان کرد و افزود:خرید تضمینی گندم همچنان ادامه دارد.

وزیر جهاد کشاورزی به افزایش تولید و خرید دانه روغنی کلزا در کشور نیز اشاره کرد و اظهار داشت: با وجود ناملایمت های اقلیمی امسال حدود ۶ برابر دو سال قبل خرید دانه کلزا داشته ایم.

حجتی میزان خرید دانه کلزا در سال جاری را نزدیک به ۳۴۰ هزار تن، در سال ۹۶ حدود ۱۷۰ هزار تن و سال ۹۵ را ۶۰ هزار تن عنوان کرد.

وی گفت: در این روزها که با تنگنای ارزی مواجه هستیم ، تولید داخلی دانه کلزا و سایر دانه های روغنی آثار مثبتی بر امنیت غذایی کشور دارد ضمن آن که کشت کلزا در تناوب با گندم در تقویت خاک و کاهش بیماری ها و آفات موثر است.

وزیر جها کشاورزی با اشاره به تولید گندم در استان فارس اظهار داشت : یک زمانی استان فارس ۱.۸ میلیون تن گندم تولید می کرد، اما به علت کاهش بارندگی و مسائل اقلیمی امسال ۶۰۰ هزار تن گندم از این استان خریداری شده که اگر نتایج کار و تلاش محققان و تولید کنندگان نبود، این میزان تولید هم انجام نمی شد.

وی با بیان این که تحقیقات در بخش کشاورزی باید کاربردی شود و با تولید و رشد اقتصادی پیوند بخورد، تصریح کرد : تحقیقات پایه باید در مراکز علمی دانشگاه های کشور انجام شود.

حجتی راه اندازی شرکت های دانش بنیان را از دستاوردهای دولت تدبیر و امید دانست و گفت: ما امروز حدود ۶۰۰ شرکت دانش بنیان در بخش کشاورزی داریم که با آنها همکاری می کنیم.

وی ادامه داد:ظرفیت های عظیمی در داخل کشور وجود دارد و امید داریم توسعه تحقیقات ، ترویج و آموزش را در سطح جامعه وسعت و عمق ببخشیم.

وزیر جهاد کشاورزی در عین حال بر برنامه ریزی سازگار با اقلیم تأکید کرد و اذعان داشت:ما باید از ظرفیت های خدادادی به صورت بهره ور استفاده کنیم و توصیه های محققان را در عرصه کشاورزی و مزارع به کار ببندیم.

در این جشنواره، رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اعلام کرد : ۱۰۰ درصد بذر گندم ، جو و کنجد از ارقام داخلی هستند که توسط محققان موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و سایر زیر مجموعه ها معرفی شده اند.

کاظم خاوازی افزود:۵۰ درصد بذر کلزا نیز از ارقام داخلی است و کشاورزان از این ارقام راضی هستند به طوری که رقم باران به رغم سرمازدگی و خشکسالی مورد استقبال کلزاکاران قرار گرفته است.

وی با اشاره به اهمیت صنعت بذر گفت : بذر در تجارت جهانی رقمی بالغ بر ۵۳ تا ۵۴ میلیارد دلار را به خود اختصاص داده و پیش بینی می شود این صنعت در سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۹۰ میلیارد دلار تجارت جهانی داشته باشد.

خاوازی ضمن تقدیر از محققان حوزه کشاورزی خواستار حمایت هر چه بیشتر در حوزه تحقیقات بذر کشور شد.

در این جشنواره، رییس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر نیز اشتغالزایی و جلوگیری از خروج ارز از کشور را از مزیت های معرفی و استفاده از بذر و ارقام داخلی عنوان کرد.

گودرز نجفیان با بیان این که دستیابی به بذور و ارقام جدید در افزایش بهره وری و تولید موثرند،اظهار داشت: آثار معرفی ارقام جدید زراعی و باغی موجب امنیت غذایی و پیشبرد اهداف و برنامه های وزارت جهاد کشاورزی می شود.

وی نیز خواهان حمایت و پشتیبانی از بخش تحقیقات کشاورزی به ویژه معرفی ارقام جدید شد و از محققان برتر این دوره نیز قدردانی کرد.

بنابراین گزارش، ارقام جدید زراعی و باغی معرفی شده شامل طلایی رقم جدید گندم نان، سارنگ رقم جدید گندم نان آبی، زرینه رقم جدید گندم نان آبی، تیرگان رقم گندم نان، آران رقم گندم دوروم، مهتاب رقم جو آبی، نوروز رقم جو آبی، نفیس رقم کلزا، پارسا رقم سویا، شوین رقم کنجد، بهشت رقم سورگوم علوفه ای، طاها رقم ذرت، دادفر رقم لوبیا قرمز، افق رقم لوبیا قرمز، شادان رقم باقالا و فیض رقم باقالا می باشد.

آسمان رقم گندم دیم، ساورز رقم گندم دوروم، ذهاب رقم گندم دوروم، پروا رقم گندم دیم ، بهدان رقم جو دیم، آنار رقم نخود دیم، سپهر رقم عدس دیم، آرتا رقم چغندر،رش رقم برنج، حکمت رقم پنبه، آوان رقم زیتون، راژان رقم انگور و سهیل رقم جدید کاملینا (دانه روغنی) از دیگر دستاورد های جدید بخش تحقیقات کشاورزی است.

در این جشنواره،همچنین قراردادهای واگذاری دانش فنی تولید و تکثیر بذور گندم و رقم چغندر قند با بخش خصوصی امضا شد.

این قراردادها شامل قراردادهای واگذاری در زمینه دانش فنی تولید و تکثیر بذر گندم رقم مهرگان، دانش فنی تکثیر تجاری رقم منوژرم دیپلوئید مقاوم به ریزومانیا و نماتد زیستی (آرتا) ، دانش فنی تولید و تکثیر بذر گندم رقم قابوس و دانش فنی تولید و تکثیر بذر گندم رقم هشترود است.

تعداد مشاهده خبر۶۸۴ بار
تصاویر مرتبط
  • hojjati_0
  • hojjati_0
  • hojjati_0

طراحی سایت توسط فراکارانت