English | شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

همایش آموزشی ترویجی مدیریت به‌هنگام باغات پسته در دامغان برگزار شد

 همایش آموزشی ترویجی مدیریت به‌هنگام باغات پسته در دامغان برگزار شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان از برگزاری همایش آموزشی ترویجی مدیریت به‌هنگام باغات پسته دراین شهرستان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، محسن طباطبائیان در ائین برگزاری این همایش آموزشی و ترویجی با اشاره به میزان سطح باغات زیر کشت پسته اظهار داشت: در شهرستان دامغان ۱۵ هزار هکتار باغ پسته وجود دارد.

وی با بیان اینکه ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از این باغات مثمر است افزود: امسال حدود تولید ۴۰۰ تن پسته خشک در استان تولید شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان درباره روش‌های نوین آبیاری در باغات این شهرستان نیز گفت: پنج هزار هکتار از باغات این شهرستان به صورت کم فشار و تحت فشار ابیاری می‌شود.

عضو هیئت علمی پژوهشکده پسته ایران نیز در این همایش درباره مدیریت پس از برداشت با تاکید بر حفظ جوانه‌های سال بعد گفت: فصل پاییز مناسب ترین زمان بررسی تغییرات شوری خاک بوده و معمولاً در فصل رشد تبخیر و تعرق زیاد است و تجمع نمک در منطقه ریشه صورت می گیرد از این رو آبیاری اضافی برای کنترل نمک‌های تجمع یافته در فصل خواب ضروری است.

حسین حکم‌آبادی گفت: در مورد باغات پسته نخستین قدم در فصل پاییز محلول پاشی باغ‌ها با عناصری انجام شود که در استحکام و پایداری و زنده ماندن جوانه های سال بعد مؤثر باشند.

وی در مورد بهداشت باغات این شهرستان با هدف کاهش آفات زمستان گذران( زنبور مغزخوار پسته) و جمع آوری و سوزندان پسته‌های آلوده هشدار داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان این همایش با حضور ۱۵۰ نفر از بهره‌برداران و اعضای سایت ملی پسته برگزار شد.

طراحی سایت توسط فراکارانت