English | پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

پیش بینی تولید ۱۰ میلیون تن خوراک آماده دام، طیور و آبزیان در سال جاری/۸۳ میلیون دلار خوراک آماده دام صادر شد

پیش بینی تولید ۱۰ میلیون تن خوراک آماده دام، طیور و آبزیان در سال جاری/۸۳ میلیون دلار خوراک آماده دام صادر شد
۱۳۹۷/۰۵/۱۴

امسال تولید نزدیک به ۱۰ میلیون تن خوراک آماده دام، طیور و آبزیان در کشور برآورد می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام معاونت امور تولیدات دامی امروز در نشست خبری با اعلام این مطلب در پاسخ به پرسش خبرنگار ما گفت : تولید خوراک آماده دام و طیور در کشور رشد بسیار خوبی دارد و با برنامه ریزی که داریم در اجرای دستورالعمل نظارت فنی و کنترل کیفی خوراک آماده دام تلاش می کنیم سرمایه های خارجی را در این حوزه جلب کنیم.

تورج صارمی با اشاره به رشد حدود ۱۲ درصدی صنعت کارخانجات خوراک آماده دام از سال ۹۲ تا ۹۶ اظهار داشت : در سال ۹۶ از ۴۲۷ هزار میلیارد ریال کل خوراک دام مصرفی اعم از خوراک آماده و اقلام علوفه ای و متراکم حدود ۱۲۲ هزار میلیارد ریال آن مربوط به خوراک آماده دام، طیور و آبزیان بوده است.

وی افزود: حدود ۷۰ درصد هزینه تولید محصولات دامی بابت خوراک هزینه می شود.

صارمی میزان اشتغال در این صنعت را در کشور بالغ بر ۲۰ هزار نفر عنوان و تصریح کرد:۱۰ استان کشور همچون خراسان رضوی،مازندران، خراسان جنوبی،فارس و گلستان جزو عمده تولیدکنندگان خوراک آماده دام و طیور هستند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام وزارت جهاد کشاورزی، میزان صادرات خوراک آماده دام را در سال ۹۶ حدود ۲۰۸ هزار تن به ارزش ۸۳ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: نرخ رشد سالیانه صادرات این محصولات از سال ۹۰ تا ۹۶ حدود ۳۳ درصد می باشد.

وی به راه اندازی اطلس کارخانجات خوراک دام و طیور اشاره کرد و اذعان داشت: با راه اندازی این سامانه الکترونیکی امکان نظارت کامل برای اجرای دستور العمل نظارت فنی و کنترل کیفیت خوراک و نهاده های دامی از مبادی ورودی تا عرصه در واحد های تولیدی فراهم می شود.

صارمی افزود:تاکنون اطلاعات نزدیک به ۴۰۰ واحد کارخانجات خوراک دارم در سامانه اطلس ثبت شده که به رقابت و معادل سازی ظرفیت های غیرفعال و توسعه صادرات کمک می کند.

وی همچنین از راه اندازی سامانه پایش و رصد زنجیره توزیع نهاده های دامی با همکاری معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی، بانک سپه و شرکت بازرگانی دولتی ایران در آینده نزدیک خبر داد و تصریح کرد: با راه اندازی این سامانه برای عرضه نهاد های وارداتی مانند ذرت، کنجاله سویا و لوبیای سویا برنامه ریزی می کنیم.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی هدف از راه اندازی این سامانه را ارائه خدمات سبز به تولیدکنندگان، شفافیت در قیمت، حذف واسطه گری و تسهیل در روند عرضه عنوان کرد.

وی درباره قیمت نهاده های دامی نیز گفت: افزایش قیمت نهاده های دامی در سال گذشته ناشی از افزایش قیمت جهانی بود و اکنون عمده محصولاتی که با ثبت سفارش وارد کشور می شود، تحت کنترل سیستم نظارتی است و عمده عرضه کنندگان نیز با روند عادی خود نسبت به عرضه نهاده ها اقدام می کنند و از این رو ما نگرانی در این زمینه نداریم.

صارمی ادامه داد: خرید حدود ۲.۲ میلیون تن از نهاده های مورد نیاز دام و طیور کشور اعم ازجو، کنجاله سویا و ذرت در دستور کار شرکت پشتیبانی امور دام قرار گرفته و بخشی از این اقلام وارد کشور شده است.

وی در باره استفاده از بقایای کشاورزی در خوراک دام و طیور اظهار داشت: ۲۰ میلیون تن بقایای کشاورزی داریم و دستورالعمل های استفاده از آن در تغذیه دام و طیور تدوین و به استان ها ارائه شده است و در سال گذشته ۶ هزار تن بقایای فراوری شده در تغذیه دام داشتیم. صارمی افزود: ما برنامه استفاده از کنجاله کلزا برای جایگزینی بخشی از خوراک دام و طیور را در دستور کار داریم.

طراحی سایت توسط فراکارانت