English | جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

پیگیری تولید مرغ سایز با پرورش جوجه یکروزه نژاد آرین در سمنان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از پیگیری تولید مرغ سایز با پرورش مرغ  آرین در این استان خبر داد.

 به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، مصطفی شاه حسینی با اشاره به سیاست های وزارت جهاد کشاورزی و معاونت امور دام در بحث کاهش سن کشتار و کاهش وزن مرغ و تولید مرغ گوشتی سایز ( با وزن لاشه ۱۲۰۰ الی ۱۸۰۰ گرم وزن لاشه) برای مصرف کننده بر اساس مزایایی که این مرغ دارد گفت: هماهنگی های لازم را با تشکل ها و مرغداران انجام داده ایم تا بتوانیم با همکاری و همراهی یکدیگر نواقصی که اجرای این طرح تا کنون داشته را دوباره مرور و آن را برطرف کنیم و این طرح را به نحو احسن در استان سمنان اجرا کنیم.

وی افزود: با توجه به اینکه یکی از سیاست‌های دفتر طیور وزارت خانه بر این است که ما بتوانیم قسمتی از تأمین جوجه یک روزه مورد نیاز پرورش دهندگان مرغ گوشتی را از طریق سویه آرین که نژاد مختص کشورمان است و تولید این سویه از صفر تا صد در استان سمنان انجام می شود را بتوانیم از طریق این نژاد تأمین کنیم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان عنوان کرد: نژاد سویه آرین با توجه به خصوصیاتش، وزن  نهایی آن در یک دوره پرورش تقریباً با  مرغ سایز مطابلقت دارد و از این رو با توجه به اینکه در حال مرغداران کشور موظف و الزام دارند که حداقل یک دوره پرورش مرغ گوشتی خود را هر سال به سویه آرین اختصاص بدهند ان شاءالله بتوانیم از این امکان برای توسعه و ترویج نژاد آریا از پرورش تا مصرف را استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه قسمت زیادی از این نهاده‌های مورد نیاز مرغداران هرچند به صورت ارز نیمایی و آزاد وارداتی است گفت: با افزایش تولید مرغ نژاد آرین برای مرغداران نیز سودآور است و جلوی برخی خسارات ازجمله تلفات، هزینه دارو درمان، انرژی کارگر و منابع دیگر را می گیرد و برای مصرف کننده نیز سودآور است و بهترین کیفیت را از نظر دارا بودن پروتئین و دور ریز دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در مورد وضعیت استان از نظر تولید مرغ سایز گفت: یکی از مشکلات در تولید مرغ سایز درخواست بازار مصرف در ارائه مرغ های با وزن بالا و خارج سایز است که باید با همکاری تشکل ها و سایر بخش ها نسبت به ترویج مصرف مرغ های با وزن سایز اقدامات لازم انجام شود.

شاه حسینی گفت: در حال حاضر انگیزه هایی برای تشویق و ترغیب مرغداران به پرورش نژاد آرین گذاشته شده است که از جمله آن در نظر گرفتن تسهیلات ارزان قیمت و همچنین قیمت گذاری با ۱۲ درصد بیشتر از سایر نژادها است.

وی به برخی از فواید مرغ سایز نیز اشاره کرد و گفت: بهبود کیفیت گوشت تولیدی، بهبود ضریب تبدیل، افزایش ماندگاری لاشه در سردخانه، افزایش قدرت خرید افراد کم درآمد، افزایش خوش خوراکی و تردی گوشت، کاهش میزان چربی و دور ریزی لاشه و افزایش تعداد جوجه ریزی در سال برخی از این فواید است.

طراحی سایت توسط فراکارانت