English | پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

کارگاه آموزشی جهادیاران پیشتاز در رسم رودبار مهدی‌شهر برگزار شد

کارگاه آموزشی جهادیاران پیشتاز در رسم رودبار مهدی‌شهر برگزار شد

کارگاه آموزشی جهادیاران پیشتاز با رویکرد «استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی» در رسم رودبار مهدی‌شهر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، سید حسن میرعماد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در حاشیه این کارگاه آموزشی اظهار داشت: امروز استان سمنان و کشور با بحران کم‌آبی مواجه بوده و ازاین‌رو باید در راستای فرهنگ‌سازی مدیریت مصرف آب در بخش‌های مختلف به‌ویژه کشاورزی گام‌های اساسی برداشت.

وی با بیان اینکه در سازمان جهاد کشاورزی استان اقدامات مناسبی در راستای مدیریت مصرف آب و استفاده بهینه از منابع آبی در حال انجام است افزود: اجرای سیستم‌های آبیاری نوین در سطح مزارع استان، کشت محصولات کم آب بر، توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای، توسعه کشت نشایی، تدوین الگوی کشت، تدوین سند بهره‌وری آب و غیره برخی از این اقدامات است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه امروز زمان آبیاری سنتی و روش غرقابی منسوخ‌شده است خاطرنشان کرد: امروز کشاورزان باید به سمت مکانیزه کردن اراضی کشاورزی خود حرکت کنند و از این طریق در راستای استفاده بهینه از منابع آبی استان گام بردارند.

میرعماد بر ضرورت برگزاری کلاس‌های آموزشی برای بهره‌برداران این بخش تأکید کرد و گفت: می‌توان گفت امروز بهترین بستر برای انجام کارهای ترویجی در بسیاری بخش‌ها ازجمله کشاورزی، آموزش به دانش‌آموزان و فرهنگ‌سازی مناسب در آنان است.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان دانش‌آموزی استان سمنان در راستای ترویج و توسعه کشاورزی نوین به دانش‌آموزان عنوان کرد: در راستای اجرای این تفاهم‌نامه آموزش دانش‌آموزان علاقه‌مند و مستعد درزمینهٔ کشاورزی با اولویت دانش‌آموزان روستایی هدف‌گذاری شده است.

کارشناس مسئول امور فنی و زیربنایی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان و مدرس کارگاه آموزشی جهادیاران پیشتاز نیز در این کارگاه آموزشی با بیان اینکه کشور با بحران جدی آب روبرو است به میزان متوسط بارش در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: میزان متوسط بارش در کشور ۲۵۰ میلی‌متر است که این میزان نسبت به متوسط بارش جهانی یک‌سوم کمتر است.

سارا سینا با بیان اینکه میزان بارش کم نشان‌دهنده این است که اقلیم غالب در کشور ما گرم و خشک است تصریح کرد: استان سمنان به علت قرار گرفتن در حاشیه کویر و کمبود بارندگی ازلحاظ کمبود منابع آبی نسبت به کشور دارای وضع حادتری است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار هواشناسی متوسط بارندگی در استان سمنان ۱۴۵ میلی‌متر است و میزان بارش در سال آبی گذشته نیز کاهش محسوسی داشته است.

کارشناس مسئول امور فنی و زیربنایی واحد آب‌وخاک سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اضافه کرد: در چند سال اخیر به علت کاهش نزولات آسمانی و برداشت بی‌رویه آب از چاه‌ها، سطح سفره‌های زیرزمینی در استان بشدت کاهش‌یافته است و این مهم نشان می‌دهد که زیر زمین کشورمان دیگر آبی وجود ندارد و این امر سبب شده تا بسیاری از دشت‌های کشورمان دچار فرونشست شوند.

سینا با بیان اینکه صرفه‌جویی در منابع آبی موجود امروز یک ضرورت است اضافه کرد: این مهم در بخش کشاورزی به‌عنوان مصرف‌کننده سهم اصلی آب کشور بسیار مهم‌تر و اصلی‌تر است.

وی با بیان اینکه شکوفایی بخش کشاورزی برای هر کشوری بسیار مهم است گفت: امنیت غذایی کشور و همچنین اقتصاد خانوارهای که از طریق کشاورزی ارتزاق می‌کنند از مهم‌ترین دلایل توجه به بخش کشاورزی در هر کشوری است.

مدرس کارگاه آموزشی جهادیاران پیشتاز اضافه کرد: اگر کشوری کشاورزی پویایی نداشته باشد تبدیل به واردکننده محض محصولات غذایی به‌عنوان قوت لایموت مردم می‌شود .

سینا با بیان اینکه کشاورزی به‌عنوان محور مهم برای تأمین امنیت غذایی در هر کشوری قابل‌چشم‌پوشی نیست افزود: ازاین‌رو ضرورت دارد تا با استفاده بهینه از منابع آبی و مدیریت درست آب در این بخش علاوه بر حفظ کشاورزی در حفظ منابع آبی موجود نیز کوشید.

وی با بیان اینکه باید بهره‌برداران بخش کشاورزی کشور امروز باید به سمت استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری در اراضی و باغات خود حرکت کنند تصریح کرد: استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری سبب افزایش راندمان آبیاری می‌شود؛ به‌عنوان‌مثال سیستم آبیاری قطره‌ای که در باغات استفاده می‌شود راندمان آبیاری را بین ۸۵ تا ۹۰ درصد افزایش می‌دهد و این به این معنی است که مقدار آبی که به گیاه می‌دهیم حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد آن به مصرف گیاه می‌رسد ولی این عدد در سیستم آبیاری سطحی یا غرقابی حدود ۳۶ درصد است.

کارشناس مسئول امور فنی و زیربنایی واحد آب‌وخاک سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه دولت برای ترغیب کشاورزان به اجرای سیستم‌های نوین آبیاری تسهیلات مناسبی اعطا می‌کند افزود: اما علی‌رغم همه این حمایت‌ها در استان سمنان تنها ۲۰ درصد از اراضی کشاورزی مکانیزه شده و به سیستم‌های آبیاری نوین مجهز شده‌اند و این موضوع رسالت همه ما را خطیرتر می‌کند و نشان می‌دهد که باید همه ما مروج باشیم و با آگاهی دادن به کشاورزان آنان را به اجرای سیستم‌های آبیاری نوین ترغیب کنیم.

طراحی سایت توسط فراکارانت