English | پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

گونه‌های جدید بذور با کیفیت جایگزین بذور نامطلوب شود

معاون تحقیقات کنترل و گواهی نهال و بذر وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه نهال سنگ بنای باغبانی کشور است و بی توجهی به آن خسارت های جبران ناپذیری در آینده به همراه دارد گفت: گونه‌های جدید بذور با کیفیت نهال جایگزین بذور نامطلوب شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، عبدالرضا کاوند در جلسه کمیته فنی نهال ، بذر و نهال را سنگ بنای باغبانی کشور دانست واظهار داشت: در هر اقدامی برای توسعه، اصلاح و جایگزینی باغات نقش به‌سزایی دارد.
وی با اشاره به اینکه مهم ترین بخش باغبانی نهال است گفت: تولید کنندگان نهال مسئولیت کیفیت تولید را برعهده دارند و باید بذر مطلوب را برای نهال در نظر گیرند.
معاون تحقیقات کنترل و گواهی نهال و بذر وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه اگر کسی بازاری برای فروش نهال ندارد افزود: باید جلوی بذرهای که بازار فروش ندارد گرفته و گونه‌های جدید جایگزین شوند.
کاوند با اشاره به اینکه اول باید نیاز استان ها متناسب با شرایط اقلیمی و سایر فاکتورها بررسی شود خاطرنشان کرد : در حال حاضر ۱۸۰ هزار اصله گل محمدی نیاز استان سمنان است درحالی که برآورد تولید گل محمدی در سمنان صفر است.
وی بابیان اینکه نهالستان‌های دارای مجوز در استان سمنان ۹۶۷ هزار اصله نهال تولید کردند خاطرنشان کرد: سامان دهی توزیع باید پیگری شود .
معاون تحقیقات کنترل و گواهی نهال و بذر وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه مردم باید در زمان غرس نهال از نهالستان‌های مجاز و مرغوب در هر استانی مطلع باشند بیان کرد: این کار نیاز به اطلاع‌رسانی دارد و بهره‌گیری از ظرفیت مدارس و باید از ظرفیت‌های مردمی و تشکل‌ها استفاده شود.
کاوند اظهار داشت: استانداردهای تصویب شده در دست جوامع، معیار فعالیت در این زمینه است و بهره‌برداران برای استفاده از این منابع می‌توانند از کتابچه‌ها و اطلاعات بارگذاری شده در سایت سازمان تحقیقات و جهاد کشاورزی استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه کار شناسایی ۱۳ محصول باغبانی مهم کشورو ارقام تجاری آن ثبت شده است خاطر نشان کرد: موسسه علوم باغبانی برای این نهال‌ها کتاب به چاپ رسانده است.
معاون تحقیقات کنترل و گواهی نهال و بذر وزارت جهاد کشاورزی شرط لازم و کافی برای پرورش دهندگان نهال را تهیه بذر از باغ‌های مادری ایران دانست.

طراحی سایت توسط فراکارانت