English | جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

۳۶ درصد از باغات استان سمنان به كشت پسته اختصاص دارد؛ درآمد ۱۷ هزار ميلياردي پسته در استان سمنان

۳۶درصد از باغات استان سمنان به کشت پسته اختصاص دارد؛ درآمد ۱۷ هزار میلیاردی پسته در استان سمنان
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به درآمد ۱۷ هزار میلیاردی تولید پسته این استان در سال جاری گفت: ۳۶ درصد از باغات استان سمنان به کشت پسته اختصاص دارد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، مهدی قرائیان در نشستی با فعالان تولید و فرآوری پسته استان سمنان اظهار داشت: پسته طلایه‌دار موفقیت بخش کشاورزی استان سمنان است و امروز بیش از ۲۲ هزار هکتار از باغات استان سمنان از نوع پسته است که این میزان معادل ۳۶ درصد از مجموع مساحت باغات این استان را شامل می شود.
وی با اشاره به اینکه از این مساحت ۱۴ هزار هکتار آن را باغات بارده پسته تشکیل می‌دهد عنوان کرد: امسال از این سطح بیش از از ۱۷ هزار تن پسته خشک تولید شده است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به ارزش ۱۷ هزار میلیارد ریالی پسته تولیدی امسال در استان سمنان بیان کرد: این میزان درآمد بهره اقتصادی بخش قابل توجهی از درآمدهای خالص بخش کشاورزی استان سمنان را شامل می‌شود و نشان می‌دهد که تولید پسته در مقایسه با سایر بخش ها به نسبت منابع مصرفی، یکی از شاخص های مهم بهره وری محصولات کشاورزی استان سمنان به شمار می رود.
قرائیان با اشاره به ویژگی های کیفی و کمی پسته تولیدی در استان سمنان اضافه کرد: علاوه بر ویژگی های منحصر به فرد پسته استان سمنان به ویژه پسته دامغان از نظر کیفیت و میزان تولید این محصول در هر هکتار، انطباق کشت این محصول با شرایط آب و هوایی، دانش بومی ارزشمند باغداران استان سمنان و نیز اهمیت پسته از نظر مقاومت های محیطی سبب شده است که این کشت به عنوان کشتی موفق با مزیت نسبی در الگوی کشت استان سمنان از جایگاه ویژه ای برخوردار باشد.
وی با بیان اینکه استان سمنان پنجمین تولید کننده عمده پسته در کشور محسوب می شود وی تصریح کرد: همچنین استان سمنان نخستین استان کشور از نظر میزان تولید پسته در واحد سطح است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه روند توسعه باغات پسته این استان در سال های اخیر سرعت یافته است یادآور شد: از سال ۸۶ تاکنون سطح باغات پسته در استان سمنان تقریباً به ۲ برابر رسیده است.
وی با بیان اینکه توسعه باغات پسته در استان سمنان از سیاست‌های مهم سازمان جهاد کشاورزی در این استان است از حمایت های ویژه برای توسعه کشت این محصول خبر داد و گفت: اجرای طرح اصلاح و بهسازی باغات پسته، برگزاری کارگاه های آموزشی برای بهره برداران، توسعه واحدهای فرآوری پسته و اعطای تسهیلات کم بهره برای این مهم، ایجاد باغات الگویی پسته، حمایت از تولید نهال استاندارد و توسعه نهالستان های شناسنامه دار پسته و همچنین حمایت از توسعه آبیاری تحت فشار در باغات پسته استان سمنان با اولویت توسعه آبیاری زیر سطحی برای این باغات از جمله برنامه‌های مهم سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان برای تسریع در توسعه باغات پسته در این استان است.

طراحی سایت توسط فراکارانت