English | پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳

طرح توسعه سیستمهای نوین آبیاری با سرعت و جدیت در استان سمنان در حال اجرا است.

طرح توسعه سیستمهای نوین آبیاری با سرعت و جدیت در استان سمنان در حال اجرا است

مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: طرح توسعه سیستمهای نوین آبیاری باسرعت و جدیت در استان سمنان در حال اجرا است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، حسین شاهینی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه سیستم آبیاری نوین اظهار داشت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون ۵۰۲ هکتار سیستم آبیاری نوین با اعتباری بالغ بر ۵۵ میلیارد ریال اجرایی شده است.

مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: همچنین سامانه‌های نوین آبیاری در سطح ۱۲۰۰ هکتار از اراضی استان با اعتبار حدوداً ۱۸۳ میلیارد ریال نیز در حال اجرا است.

شاهینی افزود: آبیاری تحت‌فشار روش نوینی از آبیاری است که در آن آب تحت‌فشار وارد مجاری بسته (لوله‌های اصلی و فرعی) شده و از روزنه‌هایی که به آن‌ها قطر‌ه‌چکان، آب‌پاش یا نازل می‌گویند، به‌صورت قطره یا ذرات ریز خارج می‌شود و بدین طریق از تلفات آب در فاز توزيع آب در داخل مزرعه جلوگیری و آب به اندازه نیاز واقعی در دسترس گیاه قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی از انواع سامانه‌های نوین آبیاری می‌توان به آبیاری تحت‌فشار (بارانی و قطره‌ای) و کم‌فشار اشاره کرد که اجرای هریک از این روش‌ها در مزرعه باعث افزایش راندمان آبیاری می‌شود به طور مثال در آبیاری قطره‌ای افزایش راندمان آبیاری تا بیش از ۹۰ درصد و در آبیاری بارانی تا بیش از ۷۰ درصد را شاهد هستیم.

مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان به برخی ویژگی‌ها و مزایای سامانه‌های نوین آبیاری اشاره کرد و گفت: صرفه‌جویی در مصرف آب، عدم نیاز به تسطیح اراضی، توزیع یکنواخت آب در مزرعه، افزایش کمی و کیفی محصول و سهولت در انجام عملیات زراعی برخی از این مزایا است.

شاهینی افزود: جلوگیری از سله بستن و حفظ پوکی خاک، کاهش رشد علف‌های هرز و هزینه‌های کارگری از دیگر ویژگی‌ها و مزایای این سامانه‌ها به شمار می‌رود.

طراحی سایت توسط فراکارانت