English | پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

وابستگی ۱۰ درصد از تولیدات کشاورزی استان سمنان به قنوات؛ ۵۰ درصد از قنوات فعال استان سمنان مرمت شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به اینکه ۱۰ درصد از تولیدات کشاورزی این استان به قنوات وابسته است، از لایروبی و مرمت چندباره ۵۰ درصد از قنوات استان سمنان تا پایان سال ۱۳۹۹ خبر داد.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، حسین شاهینی اظهار داشت: ۱۴ هزار و ۱۹۶ هکتار از اراضی استان سمنان به وسیله قنوات دایر این استان مشروب می‌شوند و تا پایان سال ۱۳۹۹ بیش از ۵۰ درصد از قنوات دایر این استان در چندین مرحله مورد مرمت قرارگرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه هزینه مرمت این قنوات از محل اعتبارات استانی با انعقاد قرارداد با پیمانکاران ذیصلاح تأمین شده است افزود: در طرح کمک‌های فنی و اعتباری (اعتبارات ملی) که با مشارکت مالکین قنات عملیات بازسازی و مرمت انجام می‌شود، در هر کیلومتر تا پایان سال  ۱۳۹۹ اعتباری بالغ‌بر چهار میلیارد ریال کمک بلاعوض دولتی پرداخت‌شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به وابستگی ۱۰ درصد از تولید محصولات کشاورزی این استان به آب قنوات و نیز بهره‌وری بالای آب در پایین‌دست قنات در استان سمنان، از ضرورت پدافندی استفاده از قنوات سخن گفت و خاطرنشان کرد: در هنگام بروز حوادث و بلایای طبیعی و یا حمله مستقیم یا سایبری دشمن به تأسیسات و زیرساخت‌های شهری و در صورت قطع برق سراسری، تأمین آب شرب و کشاورزی تنها از طریق قنوات امکان‌پذیر خواهد بود؛ بنابراین مرمت قنوات یک ضرورت پدافندی نیز محسوب می‌شود.

شاهینی با بیان اینکه مرمت و بازسازی قنوات استان سمنان با هدف حفظ قنوات به‌عنوان یک میراث فرهنگی و افزایش آبدهی آنها جهت مصارف کشاورزی در دست پیگیری استت صریح کرد: حفظ قنات به معنی کلمه، یعنی حفظ حیات در یک عرصه بیابانی بوده و باصرفه‌ترین و مطمئن‌ترین و منطقی‌ترین شیوه استحصال آب از طریق قنوات است.

وی با بیان اینکه مرمت قنوات در استان سمنان تثبیت منابع آبی قنوات این استان را در پی دارد تصریح کرد: با توجه به پراکندگی قنوات در مناطق کویری و وابستگی زندگی جمعیت‌های اندک همین مناطق روستایی پراکنده در هر منطقه از استان به آب قنات، جلوگیری از مهاجرت و در نتیجه حفظ و حراست کویر از سوی همین تعداد خانوار کم ساکن مناطق کویری استان از دیگر نتایج مثبت مرمت و احیای قنوات است که به حفظ و حراست از منابع آب‌وخاک منجر می‌شود.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه در مناطق بیابانی و حاشیه کویر، قنوات از مهم‌ترین و مناسب‌ترین روش‌های استحصال آب است تصریح کرد: البته در شرایط حاضر به دلیل هزینه و ریسک بسیار بالا و عدم وجود مقنیان حرفه‌ای و همچنین خطرات جانی، احداث قنوات جدید کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد؛ چراکه همیشه در قنات، احتمال ریزش وجود دارد و بیش‌ترین خطر نیز مقنی را تهدید می‌کند.

شاهینی با اشاره به مهم‌ترین مزایای استفاده از قنوات در حوزه کشاورزی افزود: قنوات میراث تاریخی و فرهنگی ما محسوب می‌شود و استحصال و انتقال آب قنوات به انرژی نیازی ندارد. همچنین نقش قنوات در تأمین امنیت ملی کشور با توجه به پراکندگی آن و تأثیری که در حفظ جمعیت در جای جای کشور دارد بسیار مهم و غیرقابل انکار است.

 وی، «بهره‌برداری متناسب با توان سفره آب زیرزمینی»، «اشتغال‌زایی در مراحل لایروبی، عملیات اجرایی و بهره‌برداری»، «تقسیم عادلانه آب از طریق تحویل حجمی آن به بهره‌برداران» و «کاهش هدر رفت آب براثر تبخیر و نفوذ به دلیل ماهیت

طراحی سایت توسط فراکارانت