English | جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

افزایش تولید گل محمدی در استان سمنان هدف‌گذاری شده است/برنامه‌ریزی برای توسعه صنایع تبدیلی گل محمدی در استان سمنان

افزایش تولید گل محمدی در استان سمنان هدف‌گذاری شده است/برنامه‌ریزی برای توسعه صنایع تبدیلی گل محمدی در استان سمنان
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه افزایش تولید گل محمدی در استان سمنان هدف‌گذاری شده است؛ از برنامه‌ریزی برای توسعه صنایع تبدیلی گل محمدی در این استان خبر داد.
به گزارش روابط‌عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، لطف‌الله رضایی با بیان اینکه استان سمنان مستعد توسعه کشت و تولید گل محمدی است اظهار داشت: برداشت گل محمدی از گلستان‌های استان به بیش از ۶۰۰ تن خواهد رسید.وی با بیان اینکه سطح زیر کشت گل محمدی در استان سمنان در سال آبی جاری با ۳۰ هکتار توسعه به ۲۸۵ هکتار رسید افزود: پیش بینی می‌شود در سال ۹۸ بیش از ۶۰۰ تن گلبرگ از گلستان‌های استان برداشت شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه عمده سطح زیر کشت گل محمدی مربوط به شهرستان‌های دامغان و شاهرود ،مهدی‌شهر و میامی است یادآور شد: گل محمدی به عنوان یک کشت کم‌آب‌بر و کم توقع در شرایط آب و هوایی بسیاری از مناطق استان سمنان مشابه مناطق مستعد کشور نظیر کاشان برای توسعه و تولید محصول با کیفیت مناسب است.
رضایی اضافه کرد: هرچند کشت گل محمدی در خاک‌های مرغوب عملکرد قابل ملاحظه‌تری دارد؛ اما برای بسیاری از اراضی کم بازده به ویژه اراضی شیب‌دار مناطق شمالی استان سمنان انتخابی مناسب است.
وی با اشاره به دیگر مزایای توسعه کشت و برداشت گل محمدی عنوان کرد: ایجاد اشتغال در فصل مناسب، امکان فرآوری و ارزش افزوده برای محصول، کم‌آفت بودن و مقاومت به سرما و بهره‌مندی مناسب از بارندگی‌های زمستانه و برداشت زود هنگام از دیگر مزایای این کشت است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه صنایع فرآوری در مناطق کشت شده در این استان در حال گسترش است خاطرنشان کرد: ایجاد حداکثر ارزش افزوده با تولید اسانس مرغوب صادراتی در این راستا هدف گذاری شده است.
رضایی با بیان اینکه در حال حاضر چندین کارگاه گلاب‌گیری و کارخانه فرآوری گل محمدی در استان سمنان فعال بوده و ظرفیت پذیرش این واحدها کاملاً پاسخگوی محصول تولیدی در این استان است تصریح کرد: به دلیل پراکنش کشت گل محمدی و وسعت استان سمنان، انطباق حجم تولیدات هر منطقه با صنایع فناوری در دسترس ضروری است.
وی بیان کرد: به منظور تولید محصول با حداکثر کیفیت در سال‌های اخیر، تأمین نهال مناسب از نهالستان‌های استاندارد برنامه‌ریزی شده و تلاش شده است از رقم‌های مناسب با عملکرد اسانس بالا تکثیر و برای توسعه کشت در استان سمنان استفاده شود.
به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، در سال زراعی جاری تامین ۴۹ هزار بوته گلمحمدی عمدتاً به صورت کشت بافتی و عاری از ویروس تدارک و یارانه نهال تعلق گرفته و برای کشت در اراضی شیب دار نیز برای هر هکتار ۱۶میلیون ریال کمک هزینه کشت در نظر گرفته شد.
رضایی همچنین از اختصاص تسهیلات بانکی با نرخ سود ۷ تا ۹ درصد برای توسعه کشت گل محمدی در استان سمنان خبر داد و گفت: اعطای این تسهیلات از طریق ثبت نام متقاضیان در سامانه سیتا در حال حاضر فراهم است.

طراحی سایت توسط فراکارانت