English | شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: ۱۱۱۸ هكتار از اراضي كشاورزي استان سمنان به كشت كلزا اختصاص يافت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: در سال زراعی جدید یک هزار و صد و هجده هکتار از سطح اراضی به کشت کلزا اختصاص‌یافته است.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، سید حسن میرعماد اظهار داشت: این محصول در ۲ نوبت کشت پاییزه و بهاره در تمامی شهرستان‌های استان سمنان کشت‌شده است.
وی با بیان اینکه محصول کلزا در پایداری تولید محصولات زراعی مهم است افزود: این محصول همچنین در حاصلخیزی خاک و افزایش عملکرد محصولات بعد از کلزا نقش مهمی داشته و بر این اساس سعی شده تا این محصول استراتژیک در تمامی شهرستان‌های استان سمنان کشت شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد: با تلاش کارشناسان پهنه در سطح مزارع کشت این محصول استراتژیک به سطح کنونی رسیده و انتظار می‌رود عملکرد مطلوبی نیز از این میزان سطح زیر کشت به دست آید.
میرعماد گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال از هر هکتار بین دو و نیم تا سه تن محصول کلزا از اراضی استان سمنان برداشت شود.
وی با بیان اینکه نسبت به سال گذشته تولید افزایش قابل ملاحظه‌ای نخواهد داشت خاطرنشان کرد: اما با توجه به اقدامات بهزراعی انجام‌شده و تغذیه‌ای گیاهی انتظار افزایش عملکرد در واحد سطح وجود دارد.
توسعه کشت کلزا در استان سمنان برنامه‌ریزی‌شده است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد: توسعه کشت کلزا با توجه به برنامه‌ریزی‌های وزارت جهاد کشاورزی در استان سمنان نیز در دستور کار قرار دارد.
میرعماد با بیان اینکه تولید محصول کلزا در بهره‌وری تولید محصولات کشاورزی و حفظ خاک جایگاه خوبی دارد و همچنین در تناوب زراعی با غلات می‌تواند عملکرد غلات را افزایش دهد گفت: توسعه این محصول در دستور کار قرار دارد تا علاوه بر تولید این محصول استراتژیک بتوانیم در پایداری محصول و کشاورزی پایدار گامی مهم برداریم.
وی با بیان اینکه قیمت کلزا نسبت به محصولات گندم و جو بالاتر است خاطرنشان کرد: امسال کلزا هر کیلویی ۳۴۳۹ تومان و ۸ ریال با رطوبت ۱۰ درصد و ناخالصی ۲ درصد از کشاورزان خریداری می‌شود و امیدواریم کشت این محصول مورد استقبال کشاورزان قرار گیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان برای کشت این محصول از کشاورزان حمایت می‌کند خاطرنشان کرد: کشت کلزا یک کشت مکانیزه و مدیریت پذیر است ازاین‌رو برای خرید ادوات کاشت، داشت و برداشت یارانه‌هایی به‌صورت تسهیلات در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد تا کشاورزان با خرید این ادوات در کاهش ضایعات پیش‌قدم بوده و محصول خود را افزایش دهند.
میرعماد با بیان اینکه سطح زیر کشت کلزا در میامی بیشتر از سایر شهرستان‌ها است گفت: کشت کلزا در شهرستان میامی به‌صورت آبی و دیم بوده و تلاش می‌شود در سایر شهرستان‌ها نیز کشت کلزا افزایش یابد.
وی با اشاره به برخی برنامه‌های تهیه‌شده از سوی این سازمان برای ترویج کشت کلزا گفت: برگزاری روز مزرعه و همچنین بازدید مستمر از مزارع کشت کلزا از برنامه‌هایی است که برای ایجاد انگیزه و ترغیب کشاورزان برای کشت این محصول استراتژیک از سوی این سازمان انجام می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان همچنین به ضرورت کشت کلزا درالگوی کشت استان اشاره کرد و افزود: درسال جاری تعهد استان ۸۰۰۰ هکتاربوده که برنامه ریزیهای لازم جهت کشت درتمام نقاط استان درحال انجام است.

طراحی سایت توسط فراکارانت