English | جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

ضرورت ترویج کشت نشائی با هدف ارتقای تولید و بهره وری/برنامه وزارت جهادکشاورزی افزایش ساختار تولید اراضی دیم در خراسان شمالی است

ضرورت ترویج کشت نشائی با هدف ارتقای تولید و بهره وری/برنامه وزارت جهادکشاورزی افزایش ساختار تولید اراضی دیم در خراسان شمالی است
۱۳۹۷/۰۴/۲۸

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی، بر ترویج کشت های نشائی با هدف ارتقای تولید و بهره وری تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی، مهندس کشاورز در بازدید از مزارع کشت نشائی این استان گفت: یکی از اولویت ها و سیاست های مهم وزارت جهاد کشاورزی ترویج کشت های نشائی با هدف ارتقای تولید و کنترل آفات و بیماری ها و ارتقاء بهره وری است که به نفع کشاورزان و کشور است.

این مسوول در بازدید از مزارع کشت نشایی گوجه فرنگی و چغندرقند شهرستان فاروج با اشاره به این که بخش اعظم خراسان شمالی اراضی دیم است، گفت: برنامه وزارت جهادکشاورزی افزایش ساختار تولید اراضی دیم در خراسان شمالی است و این موضوع از پاییز سال آینده عملیاتی خواهد شد.

وی افزود: از دیگر برنامه های وزارت جهادکشاورزی در استان خراسان شمالی، گسترش صرفه جویی آب برای همه محصولات و زراعت ها در استان و کمک به تعادل بخشی آب در جهت افزایش تولید کشاورزان بدون نگرانی است.

معاون وزیر در امور زراعت، ضمن قدردانی از کشاورزان سختکوش استان و شهرستان فاروج گفت: از چهارسال گذشته سیاست صرفه جویی مصرف آب در کشاورزی تبیین، دستورالعمل یه مناطق ارسال و آموزش های لازم برگزار شده است و محققان نیز برای اجرایی شدن برنامه ها کمک کرده اند.

وی افزود: خوشبختانه کشاورزان از سیاست صرفه جویی در مصرف آب، کاهش هزینه ها و افزایش تولید رضایت داشته و استقبال می کنند.

کشاورز در بازدید از مزرعه کشت نشایی گوجه فرنگی با بیان این که تولید این مزرعه بیش از ۳.۵ برابر متوسط کشور بهره وری آب دارد، بیان داشت: این مزرعه به ازای هر متر مکعب آب حدود ۱۱ کیلوگرم تولید گوجه فرنگی دارد که در مقایسه با متوسط کشور که حدود ۳ کیلوگرم است، عدد بسیار بسیار بالایی است.

به گفته وی، در این مزرعه سطح زمین با مالچ پوشیده شده تا تبخیر آب به صفر برسد و از آبیاری موضعی استفاده شده که آبیاری بسیار هوشمندانه ای در جهت افزایش تولید است.

معاون وزیر جهادکشاورزی در امور زراعت در بازدید از مزرعه کشت نشایی چغندرقند شهرستان فاروج گفت: یکی از سیاست ها این است که کشت های نشائی حداقل در زمین اصلی مستقر شود و بخشی از طول رشدش را در محیط های کنترل شده باشد که آب کمتری مصرف کند که با این روش، این مزرعه حدود هکتاری ۴ تا ۵ هزار مترمکعب صرفه جویی مصرف آب داشته است.

وی ادامه داد: با افزایش بهره وری به ازای هر متر مکعب آب بیش از یک کیلو و ۸۰۰ گرم تولید شکر داشته ایم و جای خرسندی است که کشاورزان خراسان شمالی به صرفه جویی در مصرف آب توجه دارند تا شاهد چنین رکوردهایی در این استان باشیم.

مهندس اسفندیارپور مشاور وزیر و مجری طرح گندم در کشور، روند تولید بذور در استان خراسان شمالی را مطلوب برشمرد و افزود: این روند رو به رشد در حوزه تولید بذور گواهی شده استان در ۵ ساله اخیر مشاهده شده است.

وی توصیه کرد تولید بذر گندم دیم در شرایط نیمه آبی همراه با آبیاری تکمیلی صورت پذیرد تا از ریسک شرایط خشکسالی در تولید بذر گندم دیم کاسته شود.

گفتنی است؛ در این سفر؛ معاون وزیر در امور زراعت، مشاور وزیر و مجری طرح گندم در کشور، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی و جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی از شرکت تولید کود سولفات آمونیوم که با ظرفیت تولید سالانه ۵۷ هزار تن اسیدسولفوریک با پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصد و سولفات آمونیوم۸۰ هزارتن با پیشرفت فیزیکی ۶۷ درصد در حال راه اندازی و تکمیل است، بازدید کردند.

در ادامه این سفر، از پروژه تحقیقاتی کشت تلفیقی نشائی و پائیزه چغندرقند در سطح یک هکتار (آبیاری قطره ای) واقع در روستای درق از توابع شهرستان گرمه و طرح کشت متراکم چغندرقند (آبیاری قطره ای) در سطح ۳.۵ هکتار واقع در روستای صادق آباد جاجرم نیز بازدید به عمل آمد.

طراحی سایت توسط فراکارانت