English | جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

عملیات اجرای پیوند درختان زیتون در استان سمنان آغاز شد

   

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از آغاز عملیات اجرایی پیوند درختان زیتون در این استان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، مهدی قرائیان اظهار داشت: این مهم به منظور اصلاح و بهسازی باغات زیتون و برای تغییر ارقام نامناسب در استان اجرایی می‌شود.
وی گفت: در طرح پیوند باغات زیتون قرار است تمام درختان برگ ریز و ارقام حساس و کم بار از طریق پیوند سرشاخه کاری اصلاح و تغییر رقم یابند.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: طرح پیوند درختان زیتون هم اکنون از شهرستان گرمسار آغاز و در شهرستان‌های آرادان سرخه و سمنان نیز اجرا می شود.
قرائیان با بیان اینکه سابقه کشت و پرورش زیتون در این استان به سال ۷۲ باز می گردد گفت: تاکنون با کشت بیش از دو میلیون اصله نهال زیتون سطح زیر کشت این محصول به ۵ هزار و ۱۰۰ هکتار رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به واردات ۹۰ درصد روغن مورد نیاز کشور، زیتون در طبقه بندی محصولات عمده کشاورزی به عنوان یک محصول راهبردی در رأس برنامه های وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه محصول استراتژیک زیتون نسبت به شرایط کم آبی و شوری آب و شرایط خاک استان سمنان مقاوم است گفت: این ویژگی‌ها به همراه تجربیات ارزشمندی که در سال های اخیر از سوی باغداران و کارشناسان برای نگهداری مناسب باغات زیتون به دست آمده و همچنین نتایج تحقیقاتی و انتخاب ارقام مناسب سبب شده تا افق روشنی برای توسعه این محصول راهبردی پیش رو باشد.

طراحی سایت توسط فراکارانت