English | جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

مبارزه بیولوژیک در سطح بیش از یک هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان سمنان اجرا شد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از اجرای طرح مبارزه غیر شیمیایی و بیولوژیکی در سطح یک هزار و ۶۰۳ هکتار از اراضی زراعی باغی و گلخانه‌ای این استان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، عباس مشیریان اظهار داشت: با توجه به اهمیت کاهش مصرف سموم شیمیایی در محصولات کشاورزی اجرای طرح مبارزات غیر شیمیایی و بیولوژیک در سال گذشته از سوی مدیریت حفظ نباتات این سازمان اجرا شد.
وی خاطرنشان کرد: در این راستا در مزارع پنبه شهرستان‌های گرمسار و آرادان باکتری مفید «باسیلوس تورینجنسیس»((B.t)) علیه کرم قوزه پنبه و همچنین در مزارع گوجه‌فرنگی شهرستان‌های دامغان، شاهرود و میامی علیه آفت کرم هلیوتیس گوجه‌فرنگی استفاده شد که منتج به کاهش ۲ مرحله سم‌پاشی در این مزارع گردید.
مشیریان از رهاسازی زنبورهای مفید تریکوگراما براکون برای مبارزه با کرم گلوگاه انار و کرم هلیوتیس در مزارع گوجه‌فرنگی سطح شهرستان‌های گرمسار، آرادان، شاهرود، سمنان، میامی و دامغان خبر داد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان به دیگر اقدامات انجام‌شده این مدیریت با هدف اجرای طرح مبارزه بیولوژیک در این استان اشاره کرد و گفت: یک هزار و ۲۳۵ عدد فرمون برای ردیابی شکار و اخلال در جفت‌یابی آفات باغی باغات سراسر استان سمنان به‌کاربرده شد.
مشیریان گفت: با تعیین زمان پیک حضور آفات و بهترین زمان سم‌پاشی زمان اوج حضور حشرات سم‌پاشی‌های متعدد و بی‌رویه جلوگیری می شود.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد: با توزیع ۱۲۰ عدد دستگاه حذف پرچم انار در بین باغداران برای جلوگیری از خسارت آفت کرم گلوگاه و به‌کارگیری تله‌های نوری برای شکار انبوه حشرات شب‌پرواز مانند کرم گلوگاه و پروانه مینوز گوجه‌فرنگی مصرف سموم حدود ۷۰ درصد کاهش یافت.
وی با بیان اینکه عملیات پیش آگاهی و مونیتورینگ آفات در مزارع ذرت،پنبه،گوجه فرنگی،چغندر،خربزه، با استفاده از۴۴۷ عدد تله فرمونی انجام گرفته افزود: در باغات بالاخص محصولات سیب، هلو، گردو،گیلاس،انار،پسته، زیتون و… با استفاده از۷۸۸ عدد تله فرمونی، اجرای به موقع مبارزه صورت پذیرفت.
مشیریان نصب ۸۰ هزار عدد کارت رنگی چسبنده در گلخانه‌ها و باغات پسته از دیگر اقدامات مدیریت حفظ نباتات برشمرد و گفت: این مهم کمک شایانی به کاهش جمعیت آفات و به‌تبع کاهش مصرف سموم در استان می کند.

طراحی سایت توسط فراکارانت